Sedan mitten av 80-talet har tre av fyra trafikpoliser försvunnit från de svenska vägarna, enligt en ny undersökning.
– En nedmontering av trafikpolisen betyder att specialistkunskaper försvinner, till exempel hur den tunga trafiken ska kontrolleras. Och det är mycket olyckligt för trafiksäkerheten, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.
Många uppgifter hinns inte med, antalet nykterhetskontroller har minskat dramatiskt. 2008 genomfördes cirka 2,7 miljoner så kallade blås, antalet var knappt 2 miljoner år 2014.
Nedgången beror inte på att polisen har blivit skickligare på att hitta rattfylleristerna, utan resursbristen, menar Motormännen.
Polisen har en annan uppfattning om hur man arbetar med trafikbrott.
– I den nya polisorganisationen har alla ett solklart uppdrag att de ska arbeta med trafiksäkerhet, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm till SVT.
Trafiksäkerheten i Sverige blir allt bättre och färre än någonsin tidigare dör i trafiken. Men säkrare bilar, bättre vägnät och fler trafikkameror kan inte ersätta riktiga trafikpoliser, menar Motormännen.
– Människor skärper till sig när de ser en polis och kör lugnare. Vi behöver fler synliga trafikpoliser för det vet vi har en lugnande effekt på trafikanterna, säger Fredrik Daveby.
• Vad tycker du – kan trafikpolisen läggas ner eller behövs de ute på våra vägar?
Minskningen av antalet trafikpoliser per region mellan 2010 och 2015
Polisregion Bergslagen – 45%
Polisregion Mitt – 18 %
Polisregion Nord – 32%
Polisregion Stockholm – 21%
Polisregion Syd – 22%
Polisregion Väst – 18%
Polisregion Öst – 27%
Samtliga regioner – 25%
Källa: Polisen