Opel Astra provkörd: "Utmanar Golf och Focus på allvar"

Thomas Berggren är i Slovakien och provkör nya Astra, en av Opels viktigaste modeller som dyker upp här i Sverige med en rad olika motorer. "Allt är bättre, nya Astra är en milstolpe i Opels historia", säger han.

Thomas Berggren är i Bratislava, Slovakien och provkör nya Opel Astra.

Vilken motor väljer du, Thomas?
"Vi har haft möjlighet att provköra en 1,0-liters trepip, 1,4-liters bensinare på 150 hästar, en 1,6-diesel på 136 hästar samt en bensinare på 200 hästar. Hittills har jag hunnit med att köra de två mindre bensinarna, den trecylindriga på 110 hästar och den fyrcylindriga 1,4-liters på 150 hästar. Jag tycker om det murriga ljudet av en trecylindrig motor och den är förvånansvärt bra, drar fint från låga varv. Men det är 150-hästars bensinaren jag tycker är bäst. Mjuk, men stark när det behövs."

Vad är bäst med nya Astra så här långt?
"Allt. Nya Astra är en milstolpe i Opels historia. Det känns som den kan utmana VW Golf och Ford Focus på allvar. Kalasfint chassi, trevliga motorer, snygg inredning. Och nya Astra är genomdigital, bilen har egen wifi-hotspot. Skicka mail, sms, surfa eller kolla en film – det är en modern Astra. Och vi vill så klart testa den mot VW Golf, Ford Focus samt koreanerna Kia och Hyundai så fort vi kan."

Den trecylindrig motorn är förvånansvärt bra och drar fint från låga varv, säger Thomas.

Det låter spännande. Hur är komforten och utrymmena?
"På släta asfaltvägar är det påfallande tyst i kupén. Framstolarna är bra, stöttande och lagom mjuka. Baksätet är hårt, platt – men det finns gott om benplats. Interiören är luftig, den är rejält rymlig. Astra kommer att få höga betyg på komfort, tror jag efter de första provkörningsmilen.

Några minuspoäng?
"Tja, styrningen saknar känsla men är exakt. Fast utan att vara skarp och snabb. Men också lite vevig, det är nästan tre hela varv mellan ändlägena. Bagaget är inte det största vi sett – även om det säkert räcker för mångas behov." 

Vad kommer den att kosta?
"Svenska priser har vi inte just nu, men nya Astra blir inte dyr, i vissa fall tvärtom."

En mer fullständig rapport med priser kommer i nummer 22 av auto motor & sport.

Interiören är luftig och rymlig.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle kunna tänka mig en Opel Astra.
427
71