Volvo misslyckas i dieseltest: ”En felaktig testbil”

Volvos D4-motor får uselt resultat i en ny rapport. Men enligt Volvo berodde det på ett fel i testbilen.
Annons

Kort sammanfattning

• En av Volvobilarna i tyska ADAC:s stora utsläppstest av dieselbilar hade 15 gånger högre utsläpp än tillåtet.

• Det berodde enligt Volvo på ett tillfälligt fel i testbilen.

• Alla andra Volvobilar med liknande motorer hade lägre utsläpp, men de var ändå olagligt smutsiga när de kördes i den hårdare WLTC-cykeln.

Volvos nya motorfamilj har mycket modern teknik och ska helt ersätta den gamla femcylindriga dieselmotorn. Men i ett utsläppstest som publicerades i september visar det sig att D4-motorn i en Volvo S60 i själva verket kan släppa ut upp till 15 gånger mer kväveoxider än gränsvärdet.

Rapporten kommer från ICCT, som också undersökte Volkswagens dieselmotorer och som slog larm om att skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning ökar snabbt

Totalt ingår 32 dieselbilar från tio tillverkare i ICCT-rapporten men bara en enda modell från Volvo. Den klarade med nöd och näppe utsläppstesterna i en av körcyklarna som ICCT testade, den som kallas NEDC och som används av biltillverkarna idag.

Bilarna testades också enligt den nyare WLTC-normen som ställer högre krav på körningen och här fallerar Volvon med 15 gånger högre kväveoxidutsläpp än lagkravet. Även dieselbilar från Renault och Hyundai misslyckades.

Ett så dåligt testresultat skulle kunna innebära försäljningsförbud av Volvos D4-motor i Europa, skriver ICCT, om inte systemet som kontrollerar NOx-utsläppen omkalibreras.

BMW-bilarna fick mycket bra testresultat i NEDC-testet som ICCT gjorde och var något bättre än genomsnittet i det nyare WLTC-testet.

Men ICCT-testet innehöll som sagt bara en enda Volvobil, jämfört med exempelvis 13 modeller från BMW, och därför är det svårt att dra några slutsatser av det, enligt Stefan Elfström, presschef på Volvo Cars.

”Vår analys av testresultaten visar att den bil som ICCT pekar ut hade ett fel på EGR-ventilen vilket är ett system för avgasefterbehandling. Denna slutsats stödjs av det faktum att ett flertal Volvobilar med samma motortyp testats av samma organisation, och övriga bilar uppvisade normala utsläppsvärden”, säger han till auto motor & sport.

Testet som Stefan Elfström hänvisar till är ett mer utförligt dieselbilstest som tyska ADAC gjorde med betydligt fler bilar än i ICCT-testet. I den större ADAC-rapporten fanns flera Volvobilar med: S60, V40 och XC90 med de nya VEA-motorerna samt XC60 med den femcylindriga dieselmotorn och fyrhjulsdrift.

Samtliga håller sig på betydligt lägre NOx-nivå i ADAC-testet än den S60 D4 som testades – där ligger värdena betydligt högre. Det tyder på att Volvo kan ha rätt om att det var ett fel på motorstyrningssystemet i den enskilda testbilen.

Volvo misslyckas i dieseltest:
Bilen i testet som misslyckades i NOx-testet hade en felaktig EGR-ventil, enligt Stefan Elfström, presschef på Volvo Cars.

• Rapporten från ICCT innehöll ju 32 olika Euro 6-bilar från tio biltillverkare, men ADAC har testat betydligt fler i sin rapport, både bilar som klarar Euro 5-kraven och Euro 6-kraven. Har dessa två studier någon koppling eller är det helt olika tester?
”ICCT har uppenbarligen valt ut ett specifikt test från ADAC, och i ICCT:s rapport ingår endast en Volvobil vilken vi har kommit fram till hade en felaktig EGR-ventil. Som man kan se från ADAC:s övriga testresultat ligger övriga testade Volvobilar betydligt lägre i resultaten, och då med till största delen samma motortyp och samma testmetod.”

• Enligt Volvo hade XC60, V40 och XC90 som ingår i testet ”normala värden”, men i ADAC:s testprotokoll har samtliga Volvomodeller högre NOx-värden än normen för antingen Euro 5 eller Euro 6. Till exempel i fallet XC90 är den blå NOx-stapeln dubbelt så hög som den röda linjen som visar gränsvärdet?
”I de flesta fall, oavsett märke och modell, ligger resultaten i WLTC-testerna över resultaten i NEDC-cykeln vilket har lett till en debatt kring framtagning av nya testmetoder. Detta är under utveckling hos EU, alltså en ny testcykel som bättre stämmer med verklig körning. Det här är något som vi välkomnar – det skulle vara positivt både för bilindustrin och konsumenterna.”

Volvobilarna i testet släpper alltså ut mer kväveoxider än gränsvärdet för Euro 5- och Euro 6-kraven, men de är mätta i den nyare WLTC-körcykeln som är hårdare än den nuvarande NEDC-körcykeln.

• Om det nu var ett fel på EGR-ventilen som du säger, kan det finnas fler bilar med felaktig EGR-ventil på vägarna? Kommer Volvo vidta någon åtgärd för att kolla det?
”EGR-ventilen omfattas av ett kontrollsystem så vid ett bestående fel på ventilen uppmärksammas föraren med en lampa på instrumentpanelen. Detta hände inte i det här testet vilket innebär att EGR-ventilen fallerade tillfälligt.”

• Läs ADAC:s utsläppstest
• Läs ICCT:s utsläppstest

Volvo misslyckas i dieseltest:
Så här blev resultatet i ADAC:s utsläppstest av dieselbilar.
Annons
Annons
Rulla till toppen