Ferrari F12 Tour de France är snabbare och ännu starkare

Många spännande nyheter i nya specialversionen – som bara ska byggas i 799 exemplar.

Ferrari F12 Tour de France är snabbare och ännu starkare
Mer effekt och lägre vikt är alltid en bra kombination. Ferrari F12 Tour de France kryddar dessutom med bättre aerodynamik.

Det verkar knappast vara mer effekt som behövs i Ferraris hysteriskt starka F12 Berlinetta – åtminstone inte enligt de provkörningsrapporter som dök upp när bilen lanserades. Med 740 hästkrafter är den hela 120 hästkrafter starkare än den redan ganska kvicka föregångaren 599 GTB.

Men nu är det just det som Ferrari F12 får – mer effekt – i form av specialmodellen F12 Tour de France, eller Ferrari F12 TdF. Detta är en hyllning till långloppet med samma namn på 1950-talet.

"Ferrari F12 TdF är det ultimata uttrycket för en extrem gatbil som är lika hemma på banan, och bara 799 exemplar ska byggas", skriver Ferrari i pressmeddelandet.

Effekten i V12-motorn (utan turbo) ligger nu på 780 hästkrafter vid 8.500 r/min. Vridmomentet ökar från 690 till 705 Nm vid 6.750 r/min och 80 procent av det ska finnas tillgängligt vid 2.500 r/min. Varvstoppet slår inte föraren i förrän vid 8.900 r/min. Accelerationen till 100 km/h går på 2,9 sekunder och till 200 km/h tar det bara 7,9 sekunder.  

Varvtiden runt Fiorano ligger enligt Ferrari på 1.21, vilket i så fall är 2,5 sekunder snabbare än Ferrari 458 Speciale och nästan fyra sekunder snabbare än Ferrari Enzo.

Som om inte det vore nog har Ferrari också uppdaterat dubbelkopplingslådan med annorlunda utväxling, 30 procent snabbare uppväxlingar och 40 procent snabbare nedväxlingar. Ferrari hakar också på en trend i bilvärlden just nu med bakhjulsstyrning. Hos Ferrari kallas systemet Virtual Short Wheelbase och det ska få bilen att styra in kvickare och upplevas som kortare i kurvorna.

Förutom den starkare motorn har Ferrari F12 TdF helt omarbetad aerodynamik med hela 87 procent mer marktryck jämfört med F12 Berlinetta, vilket motsvarar 107 kilo mer. Marktrycket är 230 kilo i 200 km/h. 

Samtidigt sänks tjänstevikten med 110 kilo tack vare större användning av kolfiber och bilen väger in på 1.415 kilo.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har precis fått en ny drömbil!
188
55