Marcus premiärtankar om Brasiliens GP

Stor chans för regn och överraskningar under GP-helgen i Brasilien där Marcus Ericsson och Sauber siktar på VM-poäng med flera nya detaljer på F1-bilen.
Annons

Det blir premiär i helgen för Marcus Ericsson på Autódromo José Carlos Pace i Interlagos i São Paulo i Brasilien. En bana som Marcus rullar ut på för första gången men som bör passa den hårdbromsande svenske F1-föraren.

Och Ericsson har naturligtvis kört många mil på banan i simulatorn och påpekar att det viktigaste är att få bilen inställd så den ger maximalt med grepp. En bil med bra balans mellan fram- och bakända är nyckeln i helgen.

”Ja, jag tror att det blir avgörande för resultatet. I första kurvan är det extremt viktigt att få till en bra utgång, den avgör mycket av varvtiden eftersom du måste ha farten med dig nerför den långa raksträckan som följer.”

Därutöver behövs hög toppfart samt motorstyrka i slutet av varvet, rå kraft (och grepp) som kan skjuta iväg bilen i uppförsbacken igenom den långa vänsterkurvan förbi depåinfarten. Här finns många tiondelar att tjäna.

”Javisst. Jag är mycket spänd på hur helgen ska bli, jag ser fram emot att köra och vi vill verkligen göra ett bra resultat. För teamet är det något av en hemmaplan eftersom vår huvudsponsor kommer från Brasilien. Både Felipe och jag hoppas kunna plocka VM-poäng”, säger Marcus.

GP-loppet i Sao Paolo är ett av de svårare. Banan är speciell och kräver en kompromiss av egenskaper – dels max grepp i alla kurvorna på banans baksida, dels hög toppfart. Och bästa grepp kräver hög downforce, alltså maxvinkel på vingarna medan högsta toppfart kräver tvärtom, den allra minsta vingvinkeln.

Så frågan i Brasilien är egentligen: vem har bästa kompromissen i inställningarna? Sauber lär ha små förändringar på främre vingprofilerna – kan det hjälpa Ericsson att hitta grepp? Red Bull har alltid varit på topp här, liksom Mercedes medan Ferrari bara var sexa och sjua i fjol.

Men i år lär Ferrari utmana Mercedes samtidigt som Williams bil passar bra på Autodromo José Carlos Pace och glöm för all del inte att Felipe Massa var trea här i fjol.

I mittfältet lär Nico Hulkenberg bli dominerande, han tog pole här 2009 och klöv mållinjen tätt bakom de två Ferraribilarna i fjol. Håll ett öga även på de två McLarenbilarna, Fernando Alonso trivs här och Jenson Button är överraskande snabb just nu.

Ytterligare en faktor som brukar inverka på resultatet är vädret. Och föga överraskande är det risk för regn alla tre dagarna av GP-helgen. Stor chans för överraskande resultat alltså – om vädrets makter får styra.

Annons
Annons
Rulla till toppen