Nya Huracán 580-2 – bantad och vildare

Toppeffekten har sänkts något i V10-motorn men i gengäld är nya Lamborghini Huracán 580-2 bantad med 33 kilo och nu fördelas all kraft mellan bakhjulen, utan fyrhjulsdriftens stabiliserande fördelar. "En seriös bil för en seriös förare", enligt Lamborghinichefen Stephan Winkelmann.
Annons

Att det skulle komma en bakhjulsdriven Lamborghini Huracán hade nog de flesta på känn och här är den nu, premiärvisad på Los Angeles Auto Show.

Det korrekta modellnamnet är Lamborghini Huracán 580-2 och till skillnad mot andra biltillverkare kan vi utläsa både toppeffekt och antalet drivhjul. Den underbara V10-motorn på 5,2 liter har fått toppeffekten sänkt något, ner från 610 till 580 hk, och även maximala vridmomentet är justerat från 560 till 540 Nm. 75 procent av det maximala vridet finns tillgängligt redan från 1.000 rpm.

Utan fyrhjulsdriften från Haldex, eller BorgWarner Traction som man heter numera, kan vikten sänkas med 33 kilo till 1.389 kilo. Resten av drivlinan är dock intakt och det innebär samma sjustegade dubbelkopplingslåda som hos Huracán 610-4, något manuellt alternativ erbjuds inte. Viktfördelningen fram/bak är 40/60 procent.

V10-motorn uppgraderades med direktinsprutning och cylinderdeaktivering när Huracán 610-4 lanserades. Samma sak gäller nu för Huracan 580-2 men bränsleförbrukningen har förbättrats något till 11,9 l/100 km, CO2-utsläppet är 278 g/km.

Prestanda hos Lamborghini Huracán 580-2 förändras något jämfört med fyrhjulsdrivna 610-4 (inom parantes). Toppfarten anges till 320 km/h (325 km/h), 0–100 km/h går på 3,4 sekunder (3,2).

 

Tittar man på utsidan finns det små skillnader hos Huracán 580-2, jämfört med fyrhjulsdrivna 610-4. Mest uppenbart är att luftintagen i fronten har ändrats för att förbättra flödet och öka downforce över framaxeln och 19-tumsfälgarna har en uppdaterad design.

Att det även kommer en taklös Lamborghini Huracán Spyder 580-2 kan vi vänta oss, dock nämns det inget om när detta är planerat. Priset i Europa för Huracán 580-2 150.000 euro plus lokal skatt, alltså något lägre än för Huracán 610-4 som startar vid 1.800.000 kronor i Sverige.

”Den bakhjulsdrivna versionen passar perfekt i vår Huracan-familj,” säger Lamborghinichefen Stephan Winkelmann. ”Modellen är den mest renodlade versionen för en Lamborghini hittills, en seriös bil för seriösa förare.”

Nya Huracán 580-2 – bantad och vildare

Nya Huracán 580-2 – bantad och vildare

Nya Huracán 580-2 – bantad och vildare

Nya Huracán 580-2 – bantad och vildare

Nya Huracán 580-2 – bantad och vildare

Annons
Annons
Rulla till toppen