Volkswagen Golf GTI Clubsport kan bli ännu snabbare än Golf R

Tack vare framhjulsdriften – som ger lägre vikt – kan nya Golf GTI Clubsport bli kvickare än Golf R, som är starkare och har fyrhjulsdrift. Frågan är: vilken väljer du?
Annons

Det börjar bli trångt bland Golfmodellerna. Volkswagen har nyligen visat upp Golf GTI Clubsport med 290 hästkrafter och den imponerade stort på vår utsände Jens Trulsson när han provkörde den nya modellen.

Bilen har bland annat nya stötdämpare, omarbetad styrning och mer marktryck. Understyrningen är som bortblåst och Golf GTI Clubsport har också ett avancerat system för att skicka över rätt mängd kraft till rätt framhjul.

”Att man kan ha så roligt i en Golf är rätt spektakulärt”, sa Jens Trulsson.

I samband med provkörningen fanns projektledaren Carsten Schebsdat på plats för att prata om de tekniska detaljerna. Pistonheads fick en pratstund med chefen, som säger att Golf GTI Clubsport mycket väl skulle kunna vara snabbare än den fyrhjulsdrivna toppmodellen Golf R, eftersom Clubsport är lättare.

”Ska jag vara ärlig har vi inte jämfört dem till 100 procent på samma bana, vi vet till exempel att Golf GTI Performance klarar Nürburgring på omkring 8.26 och att tiden för Golf R är omkring 8.14. Vi ska testa Golf GTI Clubsport där och vi tror att den är minst lika snabb som Golf R”, säger Carsten Schebsdat till Pistonheads.

På frågan om Volkswagen ska jaga rekord som kollegorna på Seat svarar han hemlighetsfullt:

”Låt oss vänta och se!”

Enligt Carsten Schebsdat understyr Golf GTI Clubsport betydligt mindre än standard-GTI-modellen (vilket alltså märktes direkt, enligt vår utsände). Volkswagen har gett bilen en mer neutral inställning och fronten har mycket bättre grepp.

Det högre marktrycket märks mest i högre hastigheter, säger han.

”Jag tror att när du kör Clubsport mot vanliga GTI-modellen kommer du känna skillnaden i hastigheter över 110 km/h. Ju snabbare du kör, desto mer skillnad blir det!”

Läs hela intervjun hos Pistonheads

Annons
Annons
Rulla till toppen