Volkswagens lyxlimousin Phaeton blev en enorm försäljningsflopp. Men Volkswagen har istället sett bilen som en flaggskeppsmodell som ska lyfta varumärket.
Phaeton byggdes i en påkostad glasfabrik i Dresden i östra Tyskland, en fabrik som kostat mer än nio miljarder kronor att utveckla och som var ett av Ferdinand Piëchs prestigeprojekt.
För att spara pengar efter dieselskandalen väljer Volkswagen nu att pausa tillverkningen i Dresden. Produktionen upphör i mars och därefter ska fabriken konfigureras om under ett år för att sedan bygga nästa generation Phaeton, som blir helt eldriven, med start 2019, skriver Automotive News.
Personalen i Volkswagens glasfabrik har byggt Phaeton iförda vita labbrockar. Alla högljudda arbeten kring bilen sker i andra anläggningar och därför är fabrikgolvet i glasfabriken i Dresden imponerande tyst. Golvet består av kanadensiskt lönnträ.
För att inte fåglar ska flyga in i glaspanelerna finns ett externt högtalarsystem som spelar upp ett ljud som fåglarna tolkar som att ”området är redan taget”.