Volkswagen Tiguan GTE Active Concept visar eldriven ”skogsmulle”

I vår kommer den helt nya generationen Volkswagen Tiguan men visst är det en version vi saknar? Mer offroad med stora hjul och bättre markfrigång, mer attityd och eldrift på alla fyra hjulen – eller hur? Här är den modellen: Volkswagen Tiguan GTE Active Concept.

När Detroitsalongen öppnar idag måndag är det av lätt förklarliga skäl inte snåla dieselmodeller som står längst fram i Volkswagens monter. Fortfarande, nästan ett halvt år efter avgasskandalen briserade förra hösten, har Volkswagen och de amerikanska myndigheterna inte kommit överens om hur dieselbilarna ska åtgärdas.

Istället vill Volkswagen flytta över intresset till bensindrivna laddhybrider och nya Tiguan GTE Active Concept är senaste exemplet. Redan när nya generationen VW Tiguan premiärvisades på Frankfurtsalongen i höstas hade man med en GTE-modell som koncept, en laddhybrid med samma drivlina som i Golf GTE och Passat GTE. Men den nya konceptbilen har dubbla elmotorer med elektrisk fyrhjulsdrift istället för bara framhjulsdrift.

Batteripaketet på 12,4 kWh ligger monterat under bagagerumsgolvet och framför den elektriska bakaxeln sitter bränsletanken till den 1,4-liter stora turbofyran. Elektrisk räckvidd uppges vara 32 kilometer som mest och med förbränningsmotorn inräknad blir den totala räckvidden 90 mil mellan tankning/laddning. Sexväxlad DSG-transmission är standard på Volkswagen Tiguan GTE Active Concept.

Den framhjulsdrivna Tiguan GTE Concept med en elmotor har en angiven systemeffekt på 218 hk. Med dubbla elmotorer i nya VW Tiguan GTE Active Concept anges sammanlagda systemeffekten för förbränningsmotor och dubbla elmotorer till 225 hk – vilket gör oss något förbryllade. Enligt VW ger turbomotorn på 1,4 liter 150 hk och 250 Nm, elmotorn fram ger 55 hk och 220 Nm tillsammans med elmotorn bak som levererar 115 hk och 270 Nm. Räknar man ihop hästkrafterna borde det bli en toppeffekt över 300 hk, men kanske VW försöker tona ner toppeffekten – eller så är det så att batteripaketet inte kan ge maximal kraft till båda motorerna samtidigt? Accelerationen 0–60 mph (96 km/h) anges till 6,4 sekunder.

På utsidan ser vi att Volkswagen Tiguan GTE Active Concept fått en tuffare stil med nya karossdetaljer och takmonterade extraljus. Stora 16-tumshjul med hög profil har höjt markfrigången från 180 till 225 millimeter. Enligt VW:s talespersoner på plats är attributen "tekniskt möjliga" och kanske är det en försmak på en kommande modell vi ser? Räkna också kallt med att den elektriska fyrhjulsdriften med dubbla elmotorer är något som vi får se på fler VW-modeller i framtiden.

Nya Volkswagen Tiguan har precis börjat byggas i Europa och för Sveriges del får vi vänta till maj innan leveranserna inleds. Tiguan ska även byggas i USA, med början 2017, men då i ett förlängt utförande och sannolikt innebär det sju sittplatser.

VW_Tiguan_005.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_004.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_002.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_001.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_009.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_007.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_010.JPG
Bildlänk
VW_Tiguan_006.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_011.JPG
Bildlänk
VW_Tiguan_012.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_008.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_015.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_016.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_013.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_017.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_020.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_019.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_022.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_014.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_018.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_021.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_025.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_023.jpg
Bildlänk
VW_Tiguan_024.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Ja, jag ser gärna att VW gör en Tiguan liknande det här konceptet!
403
134