Audi h-tron quattro har koncernens femte generationens bränslecellsteknik, den första fanns i A2H2 från 2004. Tekniken har blivit mindre, lättare, starkare och mer ekonomisk, främst eftersom det inte går åt lika mycket platina längre. Verkningsgraden överstiger nu 60 procent, vilket överträffar förbränningsmotorn.
Den 110 kW starka bränslecellen kompletteras med ett litiumjonbatteri. Batteriet fungerar som en boostfunktion och levererar upp till 100 kW vid en acceleration. Det väger mindre än 60 kg och sitter under kupéutrymmet för viktfördelningens skull.
Med 550 Nm accelererar h-tron quattro från 0–100 km/h på under sju sekunder. Topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Kraften från bränslecellen och batteriet driver två elmotorer, en placerad under framaxeln med en effekt på 90 kW, den andra på bakaxeln utvecklar 140 kW. Detta såg vi även i Audi A7 Sportback h-tron som presenterades på LA Motor Show i november 2014.
Vid inbromsning återvinns energin till batteriet via elmotorerna. Föraren kan välja grad av inbromsningseffekt genom frirullningsläget eller återvinning av bromsenergin genom rekuperation.
Fördelen med bränslecellsbilar är den korta tiden som krävs för tankning. Liksom en vanlig förbränningsmotor tar det bara några minuter. De tre vätgastankarna är placerade under kupé- och bagageutrymmet. De lagrar sex kilo vätgas vilket ger en räckvidd på upp till 60 mil. Eftersom bilen endast avger vattenånga är avgasröret tillverkat av lättviktspolymer.
Audi h-tron quattro har solpaneler i taket vilka genererar upp till 320 watt. Det motsvarar ytterligare 100 mils räckvidd per år (i ett mellaneuropeisk klimat). När bilen är parkerad kan energin även användas för att sänka temperaturen i kupén.
Bilen är utrustad med all teknik som märket hittills utvecklat för autonom körning och självparkering. I ett första steg kommer systemen kunna ta över förarens uppgifter vid kösituationer på motorvägar i upp till 60 km/h. Det kommer även vara möjligt att låta bilen parkera själv genom att styra den utifrån via en fjärrstyrd nyckel eller smartphone. 2017 kommer Audi ta tekniken i produktion för första gången i samband med nästa generation av Audi A8.
För att minska luftmotståndet och maximera räckvidden har designavdelningen samarbetat med ingenjörer som är specialiserade på aerodynamik. Bland annat finns rörliga delar längs sidorna och på bakpartiet som aktiveras med små elmotorer vid högre hastigheter och skjuter ut sidotrösklarna 50 millimeter så att luften styrs förbi bakhjulen.
Kameror har ersatt de yttre backspeglarna för att minska luftmotståndet och öka säkerheten. Tack vare dessa finns det inte längre någon död vinkel. Underredet har dessutom en helt ny ytstruktur som hämtat inspiration från hajskinn.
Vi har tidigare skrivit om Audis nya strålkastarteknik. Vägen kan belysas med hög precision och upplösning utan att blända mötande trafik. Utöver den vita dagsljussignaturen ger de platta OLED-elementen ett blått ljus mot sidorna. Körs bilen i autopilotläget signaleras det till omgivningen genom att det lyser blå linjer längs sidorna. OLED används även för bakljusen.
De två baksätespassagerarna sitter i individuella säten med surfplattor med OLED-skärmar framför sig.
Konceptet har plats för fyra personer och 500 liter bagage alternativt 1.610 liter med nedfällda säten. En smart finess är två små sensorer som skannar av bagaget och på en liten monitor visar det optimala sättet att packa.