Volvo XC90 hyllas i viktiga testet: ”Enastående”

Volvo har inte glömt bort kärnvärdet säkerhet. Tvärt om: XC90 utses till förra årets bästa bil – alla kategorier – av krocktestorganisationen Euro NCAP.
Annons

Nu vet vi vilka bilar som är allra säkrast – Euro NCAP har nämligen släppt en lista på bilmodellerna som fick högst betyg i respektive klass under 2015.

Volvo XC90 vinner i klassen ”Large Off-Road” med ett femstjärnigt betyg och får mycket beröm för både den aktiva säkerheten med autobroms och antisladdsystem och för den passiva med krockkuddar och deformationszoner.

Faktum är att Volvo XC90 är den säkraste bilen Euro NCAP testat under hela året.

”Det svenska företagets nya flaggskepp uppnådde enastående 97 procent för krockskyddet för vuxna och högsta betyget, 100 procent, för assistanssystemen”, skriver Euro NCAP.

Alla vinnarna hittar du i faktarutan här intill.

Volvo XC90 hyllas i viktiga testet:

Alla vinnarna

Stor suv: Volvo XC90
Liten suv: Mercedes GLC
Stor familjebil: Jaguar XE
Liten familjebil: Infiniti Q30
Småbil: Honda Jazz
Stor familjebuss: Ford Galaxy
Liten familjebuss: Volkswagen Touran
Sportroadster: Mazda MX-5

Säkerheten är en av sakerna som Kent Johansson, affärschef för 90-modellerna hos Volvo, är stoltast över med nya XC90. Det berättade han i en intervju med auto motor & sport.

”Det här är en av de absolut säkraste bilarna i världen. Det är en Volvo, ingen nyhet. Vi har lyckats plocka in en hel del nya grejer på det området. Vi vet att gamla XC90 blev ett riktmärke hos våra konkurrenter, den satte ribban för vad som är möjligt och många av konkurrenterna kunde inte nå upp till samma nivå”, sa han.

Förutom Euro NCAP har även amerikanska IIHS hyllat säkerhetsnivån i Volvo XC90 och utsett den till ”Top Safety Pick+”, ett betyg som bara delas ut till bilar som får full poäng i flera av krocktesterna och som imponerar när det gäller både passiv och aktiv säkerhet.

Men säkerhetsnivån kan också innebära ett problem för Volvo – som försäljningsargument är det inte alltid så uppskattat jämfört med körglädje eller komfort. Enligt Alain Visser, som är global försäljnings- och marknadschef, kan Volvo inte bara prata säkerhet – ”då riskerar vi att bli tråkiga”, sa han i en intervju.

”Volvo har alltid ’ägt’ begreppet säkerhet, men vi har periodvis varit dåliga på att kommunicera hur säkra våra modeller är.”

Läs mer om krocktestresultatet för Volvo XC90 hos Euro NCAP

Annons
Annons
Rulla till toppen