Nu är bråket om Q2 och Q4 avgjort

I flera år har Fiat vägrat att lämna ifrån sig varumärkena Q2 och Q4 men nu har man nått ett avtal med Audi. Därmed kan Audi fylla alla "hål" från Q1 till Q9 och den nya crossovermodellen Q2 kan presenteras redan i år.
Annons

Nu är bråket om Q2 och Q4 avgjort
Det såg länge ut som att Audis nya crossover skulle få heta Q1, men nu har man namnrättigheterna och Audi Q2 kan vara redo att lanseras senare i år. Kanske på Parissalongen? Illustration: Schulte Design. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Som vi rapporterat flera gånger förut har förhållandet mellan FCA (Fiat/Chrysler) och VW Group varit spänt under många år. Ihärdiga rykten har gjort gällande att Volkswagen velat köpa Alfa Romeo, vilket koncernchefen Sergio Marchionne sagt blankt nej till. Som om det inte vore illa nog att VW Group köpte Lamborghini…

För Audis del har satsningen på allt fler crossovers och suvar gjort det högintressant att slå vakt om alla modellkombinationer med ”Q” i början. Suvtrenden inleddes med Q7, sen följde Q5 och Q3. Under 2018 väntas en eldriven Q6 och senare i år planerar Audi att lansera en modell som storleksmässigt blir mindre än Q3.

Modellnamnen Q8, Q9 och Q1 har Audi registrerat och då ser vi att det bara finns två ”hål” kvar: Q2 och Q4. Vilka olyckligtvis Fiat, eller FCA som man numera heter, lagt beslag på. Q2 har använts av Alfa för att markera Torsen-differential och Q4 finns med i modellnamnet till fyrhjulsdrivna Maserati Quattroporte samt vissa fyrhjulsdrivna Alfa-modeller.

Under 2014 förhandlade Audi med FCA om att köpa rättigheterna till Q2/Q4 och får man tro uppgifterna i branschtidningen Automotive News handlade det om betydande summor. Men FCA vägrade. ”Vi släpper aldrig Q2 och Q4” var beskedet.

Audi riktade därför in sig på att döpa nya lill-suven till Q1 och utvecklingsarbetet har fortsatt, tekniskt hämtas komponenterna från MQB-plattformen.

Men plötsligt lossnade det låsta läget och något hände. Det påstås att Audis vd Rupert Stadler personligen lyckades övertyga FCA:s ledning om vikten av namnrättigheterna. Ett avtal har nåtts men enligt Rupert Stadler har parterna enats om att inte avslöja några detaljer, dock tillägger han att det inte handlade om pengar. Om det inte blev en regelrätt försäljning pekar det mesta mot att det handlar om namnbyte, men vilka varumärken som Audi i så fall bytt med nämns inte. En annan tänkbar variant vore att båda företagen tillåter varandra att använda Q2/Q4 men blockerar andra.

För Audis del kan man nu knyta ihop säcken och erbjuda en logisk rad av Q-modeller, från Q1 till Q9. Först ut blir alltså Q2 och den väntas vara klar för lansering senare i år – kanske en av Audis höjdpunkter under Parissalongen i höst?

Nu är bråket om Q2 och Q4 avgjort
Q2 och Q4 har använts av Alfa Romeo men Q4 har även funnits hos Maserati Quattroporte S. Vad avtalet mellan Audi och FCA innehåller vet vi inte, kanske kan Q2 och Q4 finnas kvar hos Alfa/Maserati även i framtiden?
Annons
Annons
Rulla till toppen