Ska man tomgångsköra när det är kallt?

Nu när det är riktigt kallt i hela Sverige är det säkert många som tomgångskör bilen. Det är ju viktigt att motorn blir varm innan man kör iväg. Eller? Vi reder ut vad som är bäst både för bilen och miljön.

När du startat bilen en kall vinterdag tar det en till två minuter innan det är fullt oljetryck i hela motorn.

"Starta, men tänk på att inte belasta motorn eller använda höga motorvarvtal innan den uppnått full smörjning. Vänta gärna med de höga varvtalen tills vattentemperaturen nått normal nivå. Vissa bilmodeller har väldigt tydlig varning för höga varvtal, beroende på motorns temperatur", säger auto motor & sports motorexpert Pär Brandt.

Två minuter alltså.

"Det är ingen idé att låta motorn stå på tomgång längre eller om det tar flera minuter för dig att skrapa rutorna. Uppvärmning på tomgång går väldigt långsamt, och bästa sättet att värma upp motorn är att köra bilen", säger Pär Brandt.

Vad gäller miljön ger tomgångskörning stora och onödiga avgasutsläpp, dessutom är de helt orenade då katalysatorn börjar jobba effektivt först vid en temperatur på 400–600 grader. Tomgångskörning som varar mer än tio sekunder kostar mer än själva uppstarten.

"Det kan vara bra att veta att fem minuters körning med "kall" katalysator ger lika mycket avgasutsläpp som resten av färden en pendlare gör på väg till jobbet", säger Pär Brandt.

Och glöm inte att vid riktigt låga temeraturer, som vi har i Sverige just nu, kan avgasutsläppet fördubblas eftersom det tar längre tid att nå upp till rätt arbetstemperatur.

• Fler tips när du startar bilen en kall dag

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tomgångskör aldrig.
106
330

Mer att läsa