Fabriksbesök hos Christian von Koenigsegg – lär mer om Regera

Vem har inte drömt om att besöka Koenigseggs fabrik i Ängelholm och få en privat, guidad tur av Christian själv? Här har du chansen och låt det ta tid – filmen är värd varenda minut för att förstå vilken kärlek Christian von Koenigsegg lägger på varje bil som lämnar fabriken i Ängelholm.

Bilentusiasten och filmaren "Shmee150" – det vill säga britten Tim Burton – har blivit ett fenomen på YouTube. Hans karriär som numera välavlönad kändis inleddes av en slump 2010 och det flitiga filmandet (närmare 3.000 videoklipp) har gjort honom till en av de mest sedda på YouTube med nästan två miljoner följare på Facebook.

Kanske är det den smittande entusiasmen hos Tim Burton som gjort att han fått så många tittare och följare. Och i det här inslaget går det inte att ta fel på inlevelsen när Tim för andra gången besöker Christian von Koenigsegg och biltillverkningen i Ängelholm

Koenigsegg har vuxit, från tidigare 70 personer är man nu uppe i strax över 100 anställda. Bilarna byggs snabbare idag, berättar Christian von Koenigsegg, man har gått från en byggtid på fyra veckor per bil till tre och i slutet på det här året ska man ta steget från tre till två veckor.

Som vi berättat nyligen har alla de 25 Koenigsegg Agera RS sålt slutHybridbilen Regera börjar byggas i slutet på Agera RS-produktionen, det blir en kort period när båda bilarna byggs parallellt.

Det finns massor av detaljer att gräva ner sig i filmen, Christian von Koenigsegg berättar bland annat att skalet till stolarna väger bara 1,8 kilo, dubbla skal med en insida och utsida.

Vi får se prototypverkstaden och det exemplar av Regera som ska krocktestas. Huh! Svårt att tänka sig en Koenigsegg Regera som måste förstöras, men det är nödvändigt.

Christian von Koenigsegg berättar att Regera har aktiva motorfästen till motor och transmission, sitter inte stumt monterat. Ger bättre komfort med mindre vibrationer. Inte alla Regera-kunder som vill ha kolfiberfälgar, en del föredrar krom eller polerad aluminium. Ingen lackering av kolfibern som kan dölja skönhetsfel, rakt ut ur formen och poleras.

Rundturen passerar även motoravdelningen där vi bland annat får se V8:an som sitter i Regera med sin kraftfulla elmotor, som verkar direkt på vevaxeln. Christian berättar också en hel del om hur "Autoskin" fungerar och hur hydraulcylindrarna arbetar.

Allt som allt en 37 minuter lång film som kräver ett par stora koppar nybryggt kaffe. Men väl värd varje minut och Christian von Koenigsegg är verkligen en talang när det gäller att berätta om sin verksamhet.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Kan man bli annat än imponerad av Christian von Koenigseggs arbete?
247
4