Nya beskedet: Volkswagen betalar inte svenska ägare

Det blir ingen ekonomisk ersättning för europeiska bilägare från Volkswagen efter dieselskandalen.
Annons

Amerikanska VW-ägare får dock kompensation, och det är fullt rimligt att göra den skillnaden, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen.

Han säger att det ännu inte är klart hur USA-kundernas bilar ska åtgärdas och att gränsvärdena för kväveoxider är mycket hårdare på den amerikanska marknaden. USA-kunderna får vänta längre på en teknisk lösning.

”Man kan säkert ha olika tankar om det här. Men i Sverige kommer man att kunna få det här åtgärdat när man lämnar in bilen på ett vanligt verkstadsbesök eller service. Det är heller ingenting som påverkar bilens körbarhet eller prestanda. Så det är egentligen ingenting som påverkar bilen eller kunderna på det sättet”, säger Marcus Thomasfolk till TT.

Han utesluter inte helt att det kan bli fråga om ekonomisk kompensation i ett senare skede utan säger att ”man kan inte sätta punkt så lätt i sådana här frågor”.

”Situationen i USA och Kanada är inte automatiskt jämförbar med andra marknader i världen. Därför kan vi inte bara rulla ut den gällande kompensationen på andra marknader”, uppger tyska Volkswagenkoncernen i ett uttalande.

I USA och Kanada ska dieselkunderna kompenseras med ett ”goodwill-paket” som är värt 1.000 dollar, 8.700 kronor. 500 dollar sätts in på ett kontokort och en värdecheck på 500 dollar kan användas vid service, reparation eller inköp hos den lokala VW-handlaren. Dessutom får man tre års gratis vägassistans. Nyligen beslutade sig Volkswagen, Audi och Porsche att utöka kompensationen till att också omfatta de amerikanska bilägare som har en V6 3,0 TDI-motor. Även dessa V6-modeller har haft en del i motorstyrningen som de amerikanska myndigheterna uppfattar som avgasfusk.

EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska begärde i ett brev till Volkswagens koncernchef Matthias Müller att företaget ska kompensera sina kunder i Europa på liknande sätt som man gjort i USA. De två träffades i Bryssel under torsdagen och efteråt sa Matthias Müller att Volkswagen nu koncentrerar sig på att utföra uppgraderingarna av dieselmodellerna i Europa. Några löften om kompensation i Europa gavs inte.

I USA väntar man ännu på en teknisk lösning för att uppgradera bilarna men i Europa finns det en plan som ska genomföras under året. Matthias Müller lovade dock att återkomma i frågan, så dörren är kanske på glänt fortfarande när det gäller ekonomisk ersättning i Europa.

EU-parlamentet har tillsatt ett speciellt utskott som ska utreda Volkswagens avgasfusk och vad som eventuellt var känt om detta inom EU. Utskottet har 45 ledamöter och Fredrick Federley (C) är den enda svenska representanten. Det finns tecken som tyder på att Volkswagens avgasfusk var känt inom EU långt innan amerikanska myndigheter misstänkte att något var fel, sommaren 2014.

Motivet till ekonomisk kompensation handlar ytterst om konsumenterna har lidit ekonomisk skada. Det vet vi inte ännu eftersom ingen har mätt Volkswagens bilar före och efter uppgraderingen av motorstyrningen till dieselmotorerna. Allt hänger på om förbrukning, toppeffekt eller utsläpp förändras.

Alla vill förstås veta exakt vad VW-uppdateringen innebär, och det tänker vi försöka svara på med hjälp av ett internationellt och oberoende test. Tack vare vårt samarbete med hela auto motor und sport-nätverket kan vi göra ett sådant test men först måste vi invänta uppdateringen från Volkswagen.

”Vi jobbar just nu med att mäta effekt, utsläpp och förbrukning på en Volkswagendiesel innan den har fått sin nya programvara. Väldigt viktig och relevant konsumentjournalistik”, sa Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport, innan årsskiftet. Du som följer nyhetsflödet här på automotorsport.se och läser tidningen kommer att få informationen först av alla.

Annons
Annons
Rulla till toppen