AMG-alternativ – med en miljon i rabatt
Du behöver inte alls köpa en tysk premiumbil för att få en kombi med härlig V8-motor. I Australien kan bilköparna välja en Holden Commodore med en 6,2-liters V8-motor på 413 hästkrafter. Häftigast är förstås namnet: Holden Commodore SS-V Redline Sportwagon. Den bjuder också på Brembobromsar, bakhjulsdrift, diffbroms och sportavgassystem. Mums!
Den här Redline-versionen av Holden Commodore kostar motsvarande 340.000 kronor i Australien – smått ofattbart, när en Mercedes-AMG E 63 S kostar 1,4 miljoner…
544 hästar för under halvmiljonen
För dig som inte riktigt tycker att den sportigaste versionen av Holden Commodore här ovan räcker till finns en ännu vassare version signerad Holden Special Vehicles med AP Racing-bromsar.
HSV Clubsport R8 LSA Tourer har V8-motorn från Chevrolet Camaro ZL1 med 544 hästkrafter och 671 Nm. Den här tvåtonsklumpen fixar 0–100 km/h på 4,7 sekunder, enligt Car Advice, som berömmer det fantastiska soundtracket från motorn och körglädjen men som också uppmätt en förbrukning på mellan 20 och 30 l/100 km…
470.000 kronor är rena kapet för den här prestandanivån.
Rallykombi med mer ös
Vi fortsätter på superkombispåret med en riktig godbit. Subaru Levorg har nyligen lanserats i Sverige, men bara med en 170-hästarsmotor. Men i Japan och Australien finns en snabbare prestandaversion.
Subaru Levorg 2,0 GT-S verkar vara en riktig rallykombi men enligt provkörningen hos australiska Wheels kan de som köper en prestanda-Levorg ändå förvänta sig lite mer förfining och komfort än i rallylegendaren WRX.
Detta är en direkt konkurrent till Volkswagen Golf R Sportscombi med 300 hästkrafter och 400 Nm. Prislappen hamnar på 390.000 kronor.
Riktigt prisvärd skogsmulle
Volkswagen säljer en modell som heter Lavida på den kinesiska marknaden, en modell som ska locka köpare som tycker att Golf är för dyr. Och den finns i upphöjd crossoverutförande i form av Cross Lavida – en slags ”mini-XC70”!
Priset hamnar på omkring 180.000 kronor och då ingår både glastak och läderklädsel, men fyrhjulsdrift finns inte. En Golf Alltrack, förvisso med fyrhjulsdrift, kostar 100.000 kronor mer.
Härligt helgäventyr
Det är klart att en modell som heter Weekend Adventure måste med på listan!
Detta är alltså en Fiat Palio Weekend Adventure som säljs på den brasilianska marknaden, komplett med plastpaneler på sidorna som ser ut att vara popnitade, dubbla dimljus och en rejäl hasplåt fram. Designen är väldigt långt från de ”skogsmullebilar” som säljs i Sverige – Palio Weekend Adventure ser tåligare ut och bjuder inte på några krusiduller. Etanolversionen kostar 135.000 kronor.
Buss, kombi och suv i samma bil
Det är inte så lätt att hitta en kombi med plats för sju, men Subaru har visat upp nya ”crossoverkombin” Exiga som ser riktigt klurig ut. Rak taklinje från en familjebuss ger bra utrymmen, låg fönsterlinje gör att barnen kan se ut – även på sista stolsraden – och högre markfrigång ger lite suv-vibbar.
Subaru hoppas sälja omkring 7.000 exemplar om året av Exiga men tyvärr verkar den inte hitta till Europa.
…och så en Nissanbonus
Den här listan fokuserar ju på bilar som fortfarande säljs men vi kan inte hålla Nissan Stagea borta, trots att den är nedlagd.
Nissan Stagea är svaret på frågan ”vad händer om man gör en kombiversion av Nissan Skyline?” och därför har modellen fått kultstatus. Bak- eller fyrhjulsdrift, motorer på upp till 280 hästkrafter och vissa versioner hade dessutom fyrhjulsstyrning.
Vill ha!