Så imponerande mycket bättre är en modern bil i krocktest

Här är filmen som slår hål på myten om att gamla, tunga bilar är säkra att krocka i.

Det har hänt en del med krocksäkerheten i bilarna under de senaste 50 åren – det märks inte minst i den här filmen, som gjordes när amerikanska IIHS firade 50-årsjubileum.

Organisationen krockar en Chevrolet Malibu från 2009 med en Chevrolet Bel Air från 1959. Resultetet är skrämmande: veteranbilen knycklas ihop direkt och föraren har varken bälte, krockkudde eller nackstöd som hjälp.

Trots att den moderna bilen är lättare tar deformationszonerna hand om mycket av krockenergin.

Den här filmen visade sig vara kontroversiell. En del hävdade att IIHS medvetet hade valt ut en bil med General Motors så kallade X-frame-bottenplatta som visade sig vara ökänt dålig rent säkerhetsmässigt. Men det var också en av de vanligaste bottenplattorna på marknaden och låg till grund för ett otal modeller som köptes i stora antal.

Andra hävdade att den gamla bilen inte hade någon motor och att den var helt sönderrostad – men det visade sig inte heller stämma. David Zuby, som är ordförande för IIHS, sa till New York Times att både bottenplattan och karossdelarna var i gott skick och att bilen hade en 3,9-liters, sexcylindrig motor under huven.

"Molnet" som syns när bilarna krockar är heller inte rost utan vägsmuts som samlas i trånga utrymmen. Bilen hade en solid struktur och inte för mycket ytrost.

"Vi ville inte ha något museiföremål. Vi letade inte efter en bil som hade renoverats för ett museum och var i utställningsskick", sa David Zuby till New York Times.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Krocksäkerhet är mycket viktigt när jag köper bil.
292
33