Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

En ny era inleds när Porsche återigen inför fyrcylindriga motorer och först ut är Porsche 718 Boxster. I S-utförande ger den 2,5 liter stora motorn 350 hk och 420 Nm, tillräckligt för 0–100 km/h på 4,2 sekunder. Svenska priserna för Porsche 718 Boxster börjar vid 542.000 kronor.
Annons

Inte sedan Porsche 968 slutade produceras 1995 har Porsche erbjudit fyrcylindriga motorer i sina modeller. Det tog drygt 20 år av väntan men nu är Porsche tillbaka igen där man började med fyrcylindriga motorer. Allra första ”Ur-Porschen” 356 från 1948 hade ju en fyrcylindrig boxermotor.

Nya Porsche 718 Boxster mister två cylindrar men får i gengäld bättre prestanda på alla områden och som vi ser även ett nytt namn. ”718” är också ett tecken på förändring då Porsche under några decennier använt bokstavsnamn – faktiskt med början hos just Boxster – men nu går över till modellnamn med siffror igen. De som kan sin Porschehistorik vet att 718 var en fyrcylindrig mittmotorbil som tävlade framgångsrikt på 50- och 60-talen, bland annat i Targa Florio och Le Mans. Targa Florio 1963 vanns för övrigt av Joakim Bonnier i en Porsche 718 RS 61 2,0-liters.

Turbomatning har ju börjat genomföras på bred front hos Porsche och även 911-modellerna har ju fläkthjälp numera. De helt nya boxermotorerna till 718-modellerna har givetvis också turbo men till skillnad mot 911:orna så är det här ett turboaggregat med variabel turbogeometri, som på 911 Turbo. Det hjälper till att ge bättre gasrespons på låga varvtal.

Hos 911:an har man samma motorvolym (3,0 liter) på både vanliga modellen och S-modellen. Men hos 718 Boxster är det två volymer, vanliga modellen får en boxermotor på 2,0 liter och 718 S har en volym på 2,5 liter. Toppeffekten är enkel att komma ihåg, 300 respektive 350 hk.

Maximalt vridmoment är 380 alternativt 420 Nm. Mer vridmoment på låga varvtal är något som Porsche framhåller som en stor fördel med de fyrcylindriga turbomotorerna och max vrid finns tillgängligt från 1.950–4.500 rpm, respektive 1.900–4.500 rpm. I 718 Boxster är bränsleförbrukning enligt EU-cykeln 6,9 l/100 per 100 km (1,0 mindre, jämfört med sexan). I 718 Boxster S drar den 2,5-liter stora boxermotorn, med PDK-låda, 7,3 l/100 km (0,9 liter mindre).

Med 35 hk extra jämfört med de gamla sugmotorerna och betydligt mer vridmoment förbättras förstås prestanda. Sprinten 0–100 km/h avverkas på 4,7 sekunder för 718 2,0 med PDK-låda och Sport Chrono-paketet. Med samma utrustning klarar 718 Boxster S den distansen på 4,2 sekunder (0,6 sekunder snabbare än Boxster S med sexcylindrig motor). Toppfarten anges till 275 respektive 285 km/h.

De nya 718-modellerna Boxster och Boxster S (snart även Cayman) har som standard en sexväxlad manuell växellåda. Porsches ”Doppelkupplungsgetriebe”, PDK, som nu även har bränslebesparande virtuella växlar, finns som tillval. Virtuell växel innebär att dubbelkopplingslådan vid behov kan slira kopplingspaketet till att skapa ett utväxlingsförhållande som ligger mellan två växlar, till exempel mellan femman och sexan, för att spara bränsle. Slirningen innebär ingen onormal belastning på kopplingspaketet.

Chassit på Porsche 718 Boxster har arbetats om. Precis som hos 911:orna har styrningen blivit mera direkt och förutom det elektroniskt reglerad PASM-chassit kan man för första gången välja till PASM-sportchassit med 20 millimeter lägre markfrigång (till 718 Boxster S). De som väljer till Sport Chrono-paketet får nu också möjligheten att lägga till personliga inställningar. Med PDK-lådan finns dessutom en responsknapp som gör växlingar och gasrespons ännu kvickare.

Det är inget fullständigt generationsskifte som Porsche genomför med nya 718 Boxster, även om drivlinorna och väldigt mycket annat är helt nytt. Vi känner igen Boxstern men noterar också en ny front med större luftintag och nya strålkastare med bi-xenonljus samt LED-varselljus. De som vill få lite 918-känsla i sin Boxster kan välja till strålkastare med fyrpunkts varselljus. På sidorna har luftintagen blivit större och bakpartiet har fått en markerad, mörk ramp mellan bakljusen. 19-tums fälgar är standard på 718 S och det finns 20-tums fälgar som tillval.

Interiören är sig lik men den stora skillnaden är ”Porsche Communication Management” (PCM) som har funktioner liknande de som vi också hittar hos nya 911 Carrera II (facelift). Här finns ett ”basutbud” men i den långa tillbehörslistan går det att välja till olika paket som ger bland annat bättre musikupplevelse, navigation samt en hel del online-tjänster.

Lanseringen av nya mittmotorsportbilen 718 börjar i maj, lagom till sommarvärmen. Priserna för 718 Boxster i Sverige börjar vid 542.000 kronor och svenskt pris för 718 Boxster S startar vid 660.000 kronor.

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris
Joakim Bonnier var 50- och 60-talens svenske racingstjärna. Framgångarna var många och bland annat vann Joakim Bonnier Targa Florio 1960 och 1963 – båda med Porsche 718 – samt dessutom 1962 i en Ferrari 250. På bilden ”Jo” Bonnier vid sin Porsche 718 RS 61. Joakim Bonnier omkom i en olycka på Le Mans 1972, 42 år gammal.
Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Officiell: Porsche 718 Boxster – fakta och pris

Annons
Annons
Rulla till toppen