Under fjolåret passerade Skoda sin drömgräns en miljon bilar, närmare bestämt levererade man 1.055.500 bilar under 2015. Det var andra gången som Skoda ”blev sjusiffrigt” och ännu bättre hade det förstås gått om inte Ryssland fortsatt i sin ekonomiska utförsbacke. Även i Sverige blev det rekord med 15.150 levererade bilar, en ökning med 13,6 procent.
Men nu lägger Skoda in nästa växel och satsar på det segment som växer starkast: suvar. På Genèvesalongen ska vi få se den konceptbil som ska ge en föraning om den kommande suvmodellen ”Kodiak” – eller möjligen ”Kodiaq” – som flera källor hävdar är modellnamnet på nykomlingen.
Mycket mer än yttermåtten avslöjar inte Skoda när man visar upp konceptet ”VisionS”. 4,7 meter lång, 191 centimeter i bredd och 168 centimeter i höjd. Konceptbilen har tre sätesrader och sex sittplatser, vilket vi gissar blir sju platser när Kodiak når serieproduktion. Som jämförelse är sjusitsiga Hyundai Santa Fe 4,9 meter lång och koncernkollegan Kia Sorrento (som även går att beställa med sju säten) är 4,7 meter lång.
Skoda Kodiak baseras på Volkswagens MQB-plattform och som de flesta redan gissat blir det även det här utsträckta formatet som snart också gör VW Tiguan sjusitsig. Drivlinorna hos Skoda Kodiaq kan vi givetvis också känna igen från VW Group, en blandning av fyrcylindriga dieslar och bensinmotorer.
Ett spännande rykte berättar att Skoda inte stannar vid den här suvmodellen utan man ska även bygga ”suvcoupé” med lägre taklinje och mera sportig framtoning. Man kan ju onekligen undra om det inte blir lite väl mycket intern kannibalism mot Volkswagen? Eller vad tror ni läsare?