I december 2015 presenterade Volkswagen specifika tekniska lösningar för hur de dieselmotorer i motorfamiljen EA 189 som berörs av kväveoxidfrågan ska åtgärdas. KBA, den tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt, har nu undersökt och godkänt lösningen och åtgärdsförfarandet påbörjats med 2,0 TDI-motorn i Amarok.
KBA har bekräftat att åtgärden inte påverkar bränsleförbrukning, prestanda, koldioxidutsläpp och ljudnivå. Installationen av den nya mjukvaran innebär också att Amarok uppfyller de gränsvärden som krävs enligt avgasnormen EU5.
Efter mjukvaruuppdateringen av Amarok påbörjas arbetet med Passat. Under de närmaste månaderna kommer åtgärderna att genomföras på 1,2- och 1,6-liters-motorerna. Åtgärdskampanjen kommer att pågå hela 2016.
Åtgärden beräknas ta cirka en halvtimme att genomföra. På 1,6 litersmotorn ska dock även en flödesriktare monteras, vilket innebär att arbetet kommer att ta något mer tid, cirka 45 minuter. Dessa kan utföras vid ordinarie servicetillfälle.
Volkswagen Group Sverige har kontaktat alla berörda kunder.
• auto motor & sport kommer snart med ett stort test där vi kan presentera förbrukning, utsläpp och prestanda före och efter drabbade modellerna har mjukvaruuppdaterats. Följ oss på Facebook för att inte missa något!