Volvo V90 äntligen officiell – här är alla detaljer om V70-ersättaren

Volvo V90 äntligen officiell – här är alla detaljer om V70-ersättaren

Den har smygvisats i flera omgångar men under torsdagen var det äntligen dags för premiär. Volvo V90 är kombiversionen av S90 och visades upp vid ett event i Volvos showroom i Kungsträdgården i Stockholm.

Eftersom Volvo V90 alltså redan läckt ut på nätet innan premiären bjuder de nya bilderna inte på någon större överraskning. Men här kan vi för första gången se alla detaljer och titta närmare på bilen som ska ersätta Volvo V70.

Interiören känns igen från XC90 och S90. Infotainmentsystemet Sensus har stöd för Apple CarPlay och som tillval finns ett exklusivt högtalarsystem.

"Vi har en mycket stark ställning på kombimarknaden. Vi är kända för att vara det definitiva kombimärket. Även om Volvo idag står för mer än kombibilar är vi väldigt stolta att ta vårt fantastiska arv framåt med nya V90", säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Volvo V90 får säkerhetssystemet Pilot Assist som i många situationer kan köra bilen utan hjälp från föraren. Volvo V90 har också autobroms som känner igen fotgängare, cyklister och vilda djur.

Här finns motorfakta, bildgallerier och filmer på nya Volvo V90

Designchefen Thomas Ingenlath har valt att luta bakpartiet mycket mer än på V70, något som verkar oroa en del auto motor & sport-läsare eftersom bagageutrymmet riskerar bli mindre. Lutningen på bakrutan är 25 grader och det är viktigt för att få en design som "känns premium", enligt Volvo. Men enligt Thomas Ingenlath behöver ingen vara orolig för att bagageutrymmet blivit mindre. Volvo V90 är längre än V70 vilket borde ge bättre utrymmen.

 

Relaterade artiklar

Volvo lovar alltså att bagageutrymmet är rymligt, men med nedfällt baksäte ryms "bara" 1.526 liter. Det är i så fall mindre än exempelvis Volkswagen Golf Sportscombi som rymmer 1.620 liter. Tyvärr offentliggör inte Volvo bagagevolymen med uppfällt baksäte. Utgående generationen Mercedes E-klass rymmer massiva 1.950 liter. auto motor & sport har kontaktat Volvo för att reda ut bagagefrågan. Lastutrymme handlar dock om mycket mer än antal liter bagagevolym och vi misstänker att Volvo inte använt samma mätmetod som andra biltillverkare.

Ett annat frågetecken är att Volvo verkar ha skrotat den smarta och flexibla 40/20/40-delningen av baksätet. Nu är det 60/40-delning som gäller. Det har många läsare reagerat på i kommentarsfältet.

En extra rolig detalj är att Volvo har utvecklat en särskild takbox för V90 som är färgsynkad med bilen. 

Motorutbudet delas med Volvo S90 vilket innebär fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer på mellan 190 och 320 hästkrafter. Senare kommer också en billigare dieselmodell som framför allt ska locka tjänstebilister. Vid lanseringen finns ingen Volvo V90 med manuell låda. Dieselmodellen D4 klarar sig under 120-gramsgränsen när det gäller koldioxidutsläpp.

Volvo V90 är ungefär lika stor som en Audi A6 Avant – ungefär lika lång men något bredare. Axelavståndet är tre centimeter längre.

Volvo V90 visas upp på bilsalongen i Genève och försäljningsstart blir förmodligen senare under året. Priserna för Volvo V90 börjar på 339.000 kronor.

Nästa sida: Tekniska specifikationer, priser, bildgallerier, film och säkerhetssystem
Jag tycker Volvo har gjort ett riktigt bra jobb med V90. Snyggt!
1953
189
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Mer att läsa

Igår
Nya uppgifter om VW-bossarna Piëch och Winterkorns maktkamp