Helt ny dieselmotor i E-Klass – starkare och snålare

Mercedes E 220 d blir den första bilen med Mercedes-Benz nya generation dieselmotorer. Effekten höjs från 170 till 194 hästkrafter samtidigt som bränsleförbrukningen sänks. Den nya motorn ska klara kommande utsläppsregler med mätning enligt RDE (Real Driving Emissions), vilket betyder mätning av utsläpp vid verklig körning.
Annons

Helt ny dieselmotor i E-Klass – starkare och snålare
Med nya generationen Mercedes E-Klass, är det också premiär för en helt ny generation dieselmotorer. 

Först ut med nya generationen dieselmotor är Mercedes E 220 d. Effekten höjs med 24 hästkrafter från 170 till 194 hk samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med 13 procent till 0,36 l/mil och CO2-utsläppen sänks till 102 g/km.

”Den nya motorfamiljen är essensen av allt vi lärt oss om dieslar under 80 år”, säger Professor Thomas Weber, utvecklingsansvarig hos Daimler.

Tvålitersmotorn ska tillverkas i flera konfigurationer med olika effekter och kommer att finnas i de flesta av Mercedes dieselmodeller. Den kommer att användas både tvär- som längsmonterad i fram-, bak- och fyrhjulsdrivna bilar.

• Svenska priser på Mercedes E-klass här

Helt ny dieselmotor i E-Klass – starkare och snålare
Den nya dieselmotorn bjuder på flera unika tekniska lösningar.

Den nya motorn är utvecklad för att möta de kommande utsläppsreglerna med mätning enligt RDE (Real Driving Emissions), vilket handlar om att mäta utsläpp vid verklig körning. Siffrorna i faktabladen och de som uppnås vid körning i verklig trafik ska bli lika som det bara går. 

Motorn bjuder på flera unika tekniska lösningar, bland annat är den helt gjord i aluminium med kolvar av stål samt med helt ny form på förbränningsrummen. 

All avgasbehandling är direkt konfigurerad på själva motorn och ingen anpassning efter olika bilmodeller behövs. Detta får till följd att motorn väger 17 procent mindre än sin föregångare. Ny isolering och ny design på katalysatorn gör också att utsläppen vid kallstarter minskar. 

Även AdBlue-systemet har fått en ny konstruktion vilket ska en jämnare fördelning av vätskan och därmed sänka utsläppen av kväveoxider (NOx).

Annons
Annons
Rulla till toppen