Audi A4 Allroad quattro ultra först med nytt 4WD-system

Nu tar Audi ett stort kliv i sin teknikutveckling och överger den permanenta fyrhjulsdriften med Torsen-differential. Nya A4 Allroad quattro blir först ut med ultra-systemet där bakhjulen helt kan kopplas fritt.

Permanent fyrhjulsdrift och "quattro" är så intimt förknippat med Audis varumärke att man verkligen kan fråga sig hur de törs ta bort denna funktion. Svaret är som alla redan gissat en lägre bränsleförbrukning. Enligt Audi kan det nya systemet quattro ultra minska förbrukningen med i snitt 0,3 l/100 km vid vardaglig körning.

Om ni tittar på filmen längst upp på sidan så syns det ganska tydligt hur systemet jobbar i Audi A4 Allroad quattro ultra. En uppsjö olika sensorer avgör om fyrhjulsdriften verkligen behövs, hundra gånger per sekund, vilket den i de flesta fall inte gör.

Kraften från förbränningsmotorn går vidare genom den sjustegade S-tronic dubbelkopplingslådan och hamnar i en mekanisk mittdifferential. I normalläget skickar denna 40 procent av kraften till framhjulen och 60 procent till bakhjulen (med aktiverad fyrhjulsdrift). Men vid behov kan kraftfördelningen ändras, ända upp till 70 fram respektive 85 procent bak.

Nyheten kommer efter mittdifferentialen för här sitter en kopplingskorg med våtlameller. När kopplingen är stängd skickas kraften till bakhjulen via kardanaxeln där den fördelas i den bakre differentialen. Men när kopplingen öppnas blir Audi A4 Allroad quattro ultra 100 procent framhjulsdriven.

I det här läget skulle kardanaxeln fortsätta att snurra, även med kopplingen öppen, eftersom den drivs runt av de roterande bakhjulen. Ingen kraft från motorn förmedlas, givetvis, men det blir ändå friktionsförluster när kardanen snurrar runt.

Det här "problemet" har Audi löst på ett fiffigt sätt genom att på ena sidan av bakdifferentialen ha ytterligare en koppling. Det är en "dogring-koppling", inte helt olik den som finns i sekventiella växellådor för motorsport. När även den elektromekaniskt styrda kopplingen i bakaxeln öppnar kan kardanaxeln stanna.

När fyrhjulsdriften behöver aktiveras sker det på "en bråkdel av en sekund", som Audi uttrycker det. Exakt hur snabbt får vi inte reda på och hur det upplevs i verkligheten kräver noggranna tester på olika underlag för att avgöra. Att aktivera fyrhjulsdriften helt utan tidsskillnad är inte möjligt eftersom kardanaxeln inte kan gå från stillastående till full fart på nolltid, då skulle något gå sönder. Kardanaxeln måste sliras upp i fart. Däremot kan reaktionstiden givetvis gynnas av att kardanaxeln inte har hunnit stanna helt innan den åter ska snurra upp i full fart.

Den här typen av kopplingar för att aktivera fyrhjulsdrift förknippas ofta med Haldex, eller numera BorgWarner Traction, och det är de som levererar till alla Audis modeller med tvärställd motor. Men så är inte fallet med A4 Allroad quattro ultra, med längsmonterad motor, där vet vi inte vem som är leverantör.

De som nu gråter ohejdat över Torsen-differentialen försvinnande kan torka tårarna. Den här tekniken ska även i framtiden användas på Audis sportigare modeller, som till exempel en kommande RS 5. Audi A4 Allroad med quattro ultra börjar levereras i andra kvartalet, alltså under våren.

A160679_large.jpg
Bildlänk
A160681_large.jpg
Bildlänk
A160682_large.jpg
Bildlänk
A160680_large.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Nu har jag inte provkört nya A4 Allroad men som princip föredrar jag permanent fyrhjulsdrift!
477
152