Mätarskruvade bilar allt vanligare – så här skyddar du dig

Det finns enorma vinster att nå för samvetslösa bedragare som manipulerar körsträckan på bilar. Fusket är näst intill riskfritt och mycket enkelt att utföra – dessutom "hjälper" Transportstyrelsen de som mätarskruvar bilar. Följ våra tips för att undvika att bli lurad.

Mätarskruvade bilar allt vanligare – så här skyddar du dig
Att ändra mätarställning är numera en enkel manöver, verktyget kopplas in via diagnosuttaget och fusket utförs på en halv minut.

Den statliga myndigheten Transportstyrelsen samlar in och tillhandahåller uppgifter om svenskregistrerade fordon. Med ett sms för tre kronor får du veta vem som äger fordonet, fakta, besiktning, försäkring, avställt/påställt och även körsträcka.

Men det är just körsträckan som är lurig eftersom Transportstyrelsen aldrig ifrågasätter siffrorna. När en bil besiktigas skickas uppgifterna om körsträcka till Transportstyrelsen som skriver in dessa i sin databas – vilket i praktiken innebär att man skriver över de gamla uppgifterna. Ditt sms innehåller därför en uppgift om körsträcka som mycket väl kan vara manipulerad – myndigheterna gör ingen kontroll.

Som alla vet är körsträckan helt avgörande för en bils värdering. Slitaget ökar och med högre miltal kan man förvänta sig att vissa komponenter går sönder. Att byta partikelfilter på en dieselmodell kan som exempel bli väldigt dyrt. Det finns även servicetillfällen där man bilen ska genomgå en så kallat "stor service" med exempelvis kamremsbyte, vilket också kan kosta en rejäl slant.

Gör vi en snabbtitt på Blocket går det att hitta en BMW 320d Touring som gått nästan 18.000 mil där handlaren vill ha 120.000 kronor. Motsvarande bilmodell med 7.100 mil på mätaren har ett begärt pris på 178.000 kronor av en annan handlare. Körsträckan ger alltså en prisskillnad på över 50.000 kronor. Och den frestelsen är tyvärr alltför svår för de med rymligt samvete som vill fuska med mätarställningen.

På moderna bilar behövs det bara billig utrustning som pluggas in i diagnosuttaget för att ändra mätarställningen. De här prylarna är lätt tillgängliga på nätet för de som har en tioårings kunskaper i att hantera google.

Fusket med mätarskruvade bilar är något som de flesta förknippar med importerade bilar. Tyska bilistorganisationen ADAC hävdar till exempel att så mycket som var tredje bil i Tyskland har blivit mätarskruvad. Men eftersom mätarfusket är så lätt att utföra blir det allt vanligare även hos svensksålda bilar.

Företag som Carfax kan i många fall ge en internationell historik som visar hur körsträckan utvecklats genom åren för en bil. En Carfax-rapport kostar från 159 kronor och uppåt. Servicebok kan också ge information men eftersom de kan manipuleras bör man ringa till verkstäderna och kontrollera uppgifterna, något som inte alltid är så enkelt.

En annan metod som går att använda på bilar som besiktigats i Sverige är att använda bilvärderingssajten Biluppgifter.se där de tre senaste besiktningarna finns med. Om bilen som är till salu har en lägre körsträcka än när den besiktigades för två år sedan har den uppenbart blivit manipulerad. Tjänsterna hos Biluppgifter.se är gratis, sajten är reklamfinansierad, och det finns en app som gör att man snabbt kan kolla en bil "ute på fältet".

Privatleasing blir allt mera populärt i Sverige och där tecknar man avtal om en viss körsträcka. De som kör längre än avtalet tillåter kan frestas att fuska genom ändra mätarställningen. Leasade bilar kan därför bli mätarskruvade en eller ett par gånger varje år för att undvika upptäckt. Det här är något som redan är ett stort problem i Tyskland och Storbritannien.

Att ändra (= ställa tillbaka) mätarställningen är inte olagligt, i juridisk mening. Utrustningen för att utföra fusket är inte heller olaglig. Däremot kan en person bli fälld för att ge osanna uppgifter, vilket kan klassas som osant intygande, bedrägligt beteende, bedrägeri eller grovt bedrägeri.

Eftersom det kan handla om rätt stora belopp i prisskillnad för en mätarskruvad bil är bedrägeri eller grovt bedrägeri det som ligger närmast. Problemet för åklagaren är att bortom allt tvivel bevisa att bilsäljaren verkligen visste att bilen blivit mätarskruvad. Även om det är samma person som köper och säljer en bil går det att skylla på allt möjligt och då faller åtalet.

Både i Storbritannien, Tyskland och även EU har det under många år debatterats en lagändring så att själva handlingen – mätarskruvandet – blir olagligt. Då hade det varit lättare att sätta fast de som fuskar och beslagta utrustning samt förbjuda försäljning.

Förutom de stora ekonomiska förluster som konsumenterna gör handlar mätarskruvandet också om säkerhet. En manipulerad bil kan ge intrycket att vara i gott skick, medan den i själva verket skulle behöva få både service och översyn utfört hos en verkstad.

Hos Biluppgifter.se kan vi se att den här BMW:n besiktigats två gånger. Under tiden har bilen körts nästan 5.000 mil. Ingen större anledning till att misstänka mätarfusk – men helt säker kan man inte vara. Mycket kan hända under två år.

En Carfax-rapport kan vara till stor hjälp, speciellt om det som i det här fallet är ett importerat fordon från Italien. BMW:n har dessutom ett mystiskt "hål" i sin historik på ett år innan bilen dök upp i Sverige. Vad hände då? Bilen försvann ur landet 2013.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det har hänt att jag avstått bilköp då jag misstänkt ett mätarfusk.
123
90

Mer att läsa

Idag
Provkörningsrekord: kraschade fyra bilar på sex sekunder
Igår
Mazda RX-9 kommer tillbaka 2019 med 400 hk – hoppas vi