Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Devisen ”Vorsprung durch Technik” ska understryka Audis sätt att anamma ny teknik och när det gäller nya muskelsuven SQ7 TDI stämmer det verkligen. Nya Audi...
Annons

Devisen ”Vorsprung durch Technik” ska understryka Audis sätt att anamma ny teknik och när det gäller nya muskelsuven SQ7 TDI stämmer det verkligen.

Nya Audi SQ7 blir först med ”elektrisk turbo”, eller rättare sagt en elektriskt driven kompressor (ser ut som ett halvt turboaggregat), och även 48-voltsteknik. En dieselmotor kan upplevas som ganska slö på låga motorvarv då det tar tid för avgaserna att bygga upp turbotryck. Men den eldrivna kompressorn skapar fullt tryck på 0,25 sekunder och hjälper dieselmotorn att kicka igång. Elkompressorn snurrar upp till 70.000 rpm.

Tekniken med 48 volt istället för 12 volt innebär att mer effekt går att överföra utan att gå upp till väldigt grova kablar. Och mycket effekt behövs till den elektriska kompressorn, Audi har inte uppgett någon exakt siffra men runt 5 kW lär behövas. 48-voltssystemet jobbar med en ny typ av generator och det ingår även ett mindre litiumjon-batteri på 0,47 kWh, monterat under bagageutrymmet. Parallellt med 48V-systemet finns ett 12V-system för de ”vanliga” elektriska förbrukarna och komponenterna.

Med 48 volt kan man hitta på en massa kul saker och Audi tar tillfället att införa elektriskt styrda krängningshämmare på nya SQ7. De arbetar med en planetväxel och kan reglera styvheten efter behov, de ökar vid kurvtagning (då man vill minska krängningarna) men minskar vid körning rakt fram (förbättrar komforten). Vid körning i låg hastighet och i terräng kopplas kränghämmarna ur helt för att hjulen ska kunna röras sig fritt över underlaget. Krängningshämmarna kan aktiveras oberoende av varandra (fram/bak).

Helt nytt i nya Audi SQ7 är V8-motorn på 3.956 cc, avrundat till 4,0 liter. V8 TDI Biturbo har inget gemensamt med tidigare 4,2 V8 TDI och tillhör en ny ”familj” med halvliters-cylinder där det även kommer en ny V6 TDI med samma komponenter. Också V6 TDI lär få elektrisk turbo, eller elkompressor som det borde heta, samt 48V-teknik.

På nya 4,0 V8 TDI Biturbo sitter det två turboaggregat mellan topplocken, ovanpå motorn. De arbetar sekventiellt och är olika stora. Det mindre turboaggregatet arbetar ensamt vid lägre motorvarvtal och får hjälp av det större turboaggregatet vid högre varvtal. Tillsammans med elkompressorn ger det både snabb gasrespons och mycket effekt.

På den nya V8:an används ”Audi Valvelift System” (AVS). Som vanligt sitter det fyra ventiler i varje cylinder och de kan aktiveras, deaktiveras samt ändra ventiltiderna för att förbättra respons och bränsleeffektivitet. Insugsventilerna kan anpassa sin öppning till låga motorvarvtal och ändrar sig sedan vid högre rpm.

Avgasventilerna har separata portar och avgasrör som leder till vardera turboaggregat, vilket man normalt sett inte gör i en motor (båda ventilerna brukar leda till en, gemensam avgasport och ett rör i grenröret). Vid lägre varvtal stängs avgasventilen till det större turboaggregatet och då går alla avgaser till det mindre aggregat för snabbare respons. Vid högre varvtal öppnar båda ventilerna och avgaserna fördelas till båda turboaggregaten. Det ger snabb respons över ett brett varvtalsregister, speciellt i kombination med den eldrivna kompressorn.

Toppeffekten anges till 435 hk och det maximala vridmomentet är 900 Nm, som finns tillgängligt redan vid 1.000 rpm och upp till 3.250 rpm. Trots den höga effekten är dieselförbrukningen måttlig enligt EU-cykeln, 7,4 l/100 km och CO2-utsläppet är 194 g/km. Mycket effekt ger blixtrande prestanda för en suv i den här storleken, Audi anger 4,8 sekunder i intervallet 0–100 km/h för SQ7. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Åttastegad automatlåda och Torsen-differential är standard på Audi SQ7 och det går att välja till ett kördynamikpaket där fyrhjulsstyrning och de aktiva krängningshämmarna ingår liksom en sportdifferential med aktiv momentstyrning (torque vectoring). För att få den rätt känslan sitter det dessutom högtalare i speciella ”burkar”, längst bak i avgassystemet. De ser till att ge det rätta avgasljudet. Och som ni redan vet kan tekniken användas till att få en motor att låta helt annorlunda (klicka på länken).

Audi SQ7 kan börja beställas i april och det svenska priset börjar vid 918.000 kronor. De första bilarna kommer till handlarna i sommar.

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Audi SQ7 är först i världen med elturbo och 48V

Annons
Annons
Rulla till toppen