BMW Vision Next 100 firar 100-årsjubileum genom att se framåt

BMW Vision Next 100 firar 100-årsjubileum genom att se framåt

När man firar 100-årsdag är det naturligt att se bakåt i historien. Men BMW vill istället att vi ska blicka framåt och det gör man med en extrem konceptbil, "BMW Vision Next 100".

I en inte allt för avlägsen framtid finns all den teknik som behövs för att göra bilar fullständigt autonoma, självkörande. BMW vill dock att körningen fortfarande ska vara huvudsaken för föraren och konceptbilen Vision Next 100 har två körlägen: "Boost" och "Ease". I det förstnämnda läget används bilens hjälpsystem för att förbättra körningen och "Ease" är det autonoma läget där föraren kan koppla av med morgontidningen istället. Om det nu finns några tidningar kvar i framtiden…

Även i det autonoma läget måste bilen samspela med sin omgivning, till exempel gående vid ett övergångsställe. För att fotgängarna ska förstå att det är säkert att gå ut i gatan (utan att föraren tittar upp från sin tidning) visas ett grönt sken i fronten. Ungefär som en vänlig gest från föraren.

BMW Vision Next 100 är 490 centimeter lång och 137 centimeter hög. Interiören beskriver BMW som "en stor, lyxig sedanmodell". Designen är futuristisk men funktionell då den lyckats få ner luftmotståndet till endast Cd 0,18.

Framtidens fordon bygger på nya material och BMW vill visa det genom bland annat en ny typ av exteriörlack i kopparton. Under färgen finns karossdelar som tillverkats av återvunnen kolfiber, rester från de chassidelar som också gjorts i kolfiberförstärkt expoxiplast. Även inredningens klädsel och paneler består av återvunnet material.

Om ni undrar hur man kan svänga på hjulen med helt täckta hjulöppningar så är karossen i dessa delar böjlig och tänjbar. Och måsvingedörrar? Tja, framtidens bilar måste ju ha måsvingar, eller hur?

På utsidan hittar vi oled-ljus i supertunna skikt och samma teknik används till de skärmar som visar information till föraren. Hela vindrutan kan användas för att visa valda delar av det som föraren bör uppmärksamma, det går till exempel att få en navigator som tydligt visar vilken avfart man bör svänga av på, direkt i glasets insida.

Sensorer kan användas för att skapa bilder i vindrutan även när ett föremål. I videofilmen nedan ser vi exempel på när varningssystemen fångar upp en cyklist i rörelse och räknar ut var den befinner sig även om cykeln är dold bakom en skåpbil.

Mer att läsa

Idag
BMW Z4 Roadster har nått sitt slut efter 14 år – nu väntar Z5
Igår
Polisens film för hastighetskontroll har helt fel budskap – eller?