Knepet: Så ska nya modellerna kännas fräscha

Utvecklingen av nya bilar går med glaciärtakt jämfört med utvecklingen av nya prylar, som mobiltelefoner. Det gör att en del bilmodeller upplevs som föråldrade redan...
Annons

Utvecklingen av nya bilar går med glaciärtakt jämfört med utvecklingen av nya prylar, som mobiltelefoner. Det gör att en del bilmodeller upplevs som föråldrade redan vid lanseringen – och då ska modellen säljas i ytterligare sju år.

Den genomsnittliga livscykeln för en bilmodell har nämligen varit drygt sju år, oftast med ett eller flera ansiktslyft i halvtid.

Men nu förbereder sig många biltillverkare för att snabba på utvecklingstakten för att bättre hänga med i teknikflödet och för att hänga på nya trender.

Det här är en enorm utmaning eftersom det tar ett antal år för biltillverkarna att tjäna in utvecklings- och tillverkningskostnaderna. En snabbare utvecklingstakt ställer stora krav på exempelvis fabriker och ingenjörer.

Det blir alltså en balansgång mellan att försöka erbjuda den senaste tekniken och att tjäna tillbaka kostnaderna. Att lansera en ny modell alltför snabbt kan också påverka andrahandsvärdet negativt. Enligt Klaus Fröhlich, som sitter i BMW:s styrelse och har ansvar för forskning och utveckling, lär det dock inte bli aktuellt med livscyklar på mindre än sex år. Volvochefen Håkan Samuelsson verkar hålla med.

”Att korta produktcykeln för mycket innebär att vi inte tjänar tillbaka pengarna och då blir vi inte lönsamma”, säger han till Automotive News.

För att lösa problemet fortsätter många biltillverkare med en livscykel på sju år, men modellerna får vissa utbytbara delar (som infotainmentsystem) som enkelt kan bytas ut eller uppdateras vid ett facelift. Biltillverkarna försöker också kapa utvecklingstiden för modellen – något som kan innebära att modellen inte är helt färdigutvecklad när den börjar säljas, och kunderna får ta första smällen i form av buggar och små problem.

Utmaningen är alltså att uppdatera bilarna utan att behöva investera miljardbelopp och bygga upp allt från grunden igen. Här spelar biltillverkarnas modellgemensamma plattformar en stor roll eftersom de innebär att en del modeller kan ha samma komponenter över flera modellgenerationer.

”Vi ser olika potential för att optimera hårdvara och mjukvara. Hårdvara som stål, motor och växellåda ska ha långa livscykler, medan mjukvaran kan uppdateras och vara mer dynamisk”, säger Thomas Weber, som sitter i styrelsen för Daimler med ansvar för forskning och utveckling av Mercedes personbilar, till Automotive News.

Två exempel: Här går det undan

Knepet: Så ska nya modellerna kännas fräscha

Honda Civic kommer i ny upplaga redan nästa år, alltså sex år efter att den nuvarande generationen visades upp. Konceptbilen har redan visats upp på bilsalongen i Genève och lanseringen av den produktionsfärdiga modellen är planerad till februari 2017.

Knepet: Så ska nya modellerna kännas fräscha
Illustration: Schulte Design

Det ryktas också om att Volkswagen Golf ska dyka upp i en uppdaterad version redan i år eller 2017. Det är i så fall bara fyra–fem år efter att den nuvarande modellen lanserades. Det är dock oklart om det handlar om en helt ny modellgeneration eller en ordentlig facelift med stora uppdateringar, som Volkswagen gjort tidigare.

Volkswagen har en stor fördel i den gemensamma plattformen MQB. Även tekniken i bilen, som infotainmentsystemet, bygger på gemensam teknik i form av MIB, Modular Infotainment Platform, vilket snabbar upp utvecklingstakten.

Annons
Annons
Rulla till toppen