Volvochef: ”Det är nästan som om vi rökt på!”

Volvos utvecklingschef, Peter Mertens, pratar med Alrik Söderlind om framtiden, elbilar, dieselpanik, utmaningar och Polestar.
Annons

Volvochef:
Peter Mertens om Volvos utveckling, som går i ett rasande tempo.

Peter Mertens är på bra humör och det är inte så konstigt, med tanke på hur bra det går för Volvo, och alla nya modeller. Alrik Söderlind träffade honom under den pågående bilsalongen i Genève.

Förra året (2015) sa du att Volvo inte skulle komma med en ren elbil. Att hundratals kilo med batterier inte var smart ur ett koldioxidperspektiv. Varför ändrade du dig? Ni ska ju bygga en elbil 2019. 

”Jag tycker fortfarande att det var rätt. Laddhybridtekniken är rätt väg just nu. Runt 2020 kommer runt tio procent av Volvos totala försäljning att vara elektrifierad. I USA är redan 20 procent laddhybrider.

Men vi måste testa marknaden. Vill folk ha elbilar och hur bra kan de bli? Vi ska bygga en elbil 2019 och batterierna blir hela tiden bättre och billigare. Det är frestande att bygga elbilar när tekniken så snabbt blir mycket bättre.

Det motsäger inte vad jag sa i fjol. Men vi ska vara en del av marknaden.”

Går utvecklingen snabbare än vad du väntat dig?

”Ja, det skulle jag säga. I Kina går det snabbt med elektrifieringen och i Tyskland finns det nya initiativ från politikerna. Men vi ska inte lita på subventioner från regeringar. Det måste finnas ett sug från köparna, enbart subventioner kommer inte räcka. 

Vi har kontrakt med batteritillverkare för nästa generations batterier 2019 och då ser vi kraftiga sänkningar av pris och förbättringar av prestanda.”

I fjol sa du även att kostnaden för en dieselbil och en laddhybrid skulle vara ungefär lika om fem år. Stämmer det fortfarande?

”Jag sa inte att den kommer vara lika, utan att jag hoppas på det. Men vi vet inte kostnaden för dieselbilar om fem år. Kommer det tuffa krav kanske kurvorna skär varandra tidigare. Vi tror fortfarande väldigt starkt på dieselbilar i Europa och behöver dem för att klara de nya gränserna på 95 gram/km (Volvo bygger tyngre bilar och får därför en gräns på 103 gram). Paris, Oslo och Frankfurt talar om att förbjuda dieselbilar, men jag hoppas att alla lugnar ner sig och inte gör något dumt som att förbjuda dieslar. Men OM det skulle hända är vi beredda att reagera snabbt med vår teknikplattform och våra laddhybrider.”

Vilka är de största utmaningarna internt, nu när allt går så bra för Volvo?

”Vi har jobbat natt och dag för att ta fram de nya bilarna. Men vi har inte tid att fira, det är bara att jobba vidare med nya bilar. Vi ser framför oss fyra, fem år av hårt arbete, och det kommer inte att bli lättare. Vi har en fantastisk känsla i teamet och det gäller att hålla den uppe. 

Att hitta nya skickliga ingenjörer är en stor utmaning, vi behöver fler mjukvaruingenjörer. Det går mer och mer mot mjukvara. Vi har ett kontor i Silicon Valley och ett i Kina, vi måste följa utvecklingen noga. För ett litet företag som Volvo är det ganska kaxigt att säga att man ska leda utvecklingen på självkörande bilar och elektrifiering – det är nästan som om vi rökt på… Men så länge som vi är små, smarta och lättrörliga har vi en bra chans. ”

Kan Polestar bli rena elbilar?

”Polestar kan bli vad som helst! Vi har inte köpt Polestar för att gömma undan varumärket. Det kommer att användas.” (Läs provkörning av Volvos nya Polestarbilar)

• Fler intervjuer och mer från Genèvesalongen i nästa nummer av auto motor & sport (nr 7-2016). I butik 17 mars.

Annons
Annons
Rulla till toppen