Jeep Trailcat får Hellcat-V8 med 717 hk – helt galet!

Jeep Trailcat får Hellcat-V8 med 717 hk – helt galet!
Helt, helt galen. Jeep Trailcat med den enorma Hellcat-V8:an på 707 hp (717 hk). 39,5-tumshjul medföljer, och bur!

Den här bilen är svaret på frågan som ingen ställde: Skulle det inte vara kul med en 6,2-liters Hemi Hellcat V8 i en Jeep Wrangler? Liten, öppen och högbyggd offroadbil med 707 (hp, 717 hk) hästar?

Ofta brukar vi ju önska att konceptbilar ska bli verklighet men när det gäller Jeep Trailcat så är det nog säkrast att det bara byggs ett exemplar. Chrysler har snickrat ihop monster-Jeepen till sitt 50-årsjubileum av klassiska offroadträffen "Easter Safari" som traditionsenligt arrangeras av Red Rock 4-Wheelers under påskveckan i Moab, Utah.

Jeep Trailcat har alltså fått den mäktiga Hellcat Hemin under huven, den motor som vi hittills bara sett i Dodge Challenger och Charger – men det är bekräftat att Hellcat V8:an även ska hamna i serieproduktion i en specialversion av Jeep Grand Cherokee. Hellcat-motorn är för övrigt inte kopplad till en automatlåda i Trailcat, som man skulle kunna tro, utan har en sexväxlad manuell låda.

För att få lite hyfs på väghållningen har Chrysler sträckt ut axelavståndet med tolv tum (26,5 cm). För att få en något lägre profil är vindrutan nedkapad två tum (fem cm). Huven har masserats lite och försetts med luftutsläpp, diverse attribut har lagts till och hela bilen har fått en stabil skyddsbur.

Djupt skålade sportstolar från Dodge Viper, med fyrpunktsbälte, hör också till och de kan behövas. Att ge full gas med Jeep Trailcat och släppa lös alla de 717 hästarna är väl ungefär lika säkert som att arrangera en orienteringstävling i Kolmårdens tigerhägn.

Mest påtagligt på Jeep Trailcat är förstås de jättelika offroadhjulen. 17-tumsfälgar med däcklåsning har skotts med BF-Goodrich Krawler T/A KX däck med ytterdiametern 39,5 tum. De sitter på stabila Dana 60-axlar fram och bak, stötdämpningen sköts med komponenter från Fox.

Jeep Trailcat är faktiskt bara en av totalt sju specialbilar (se bilderna längre ned) som Chrysler byggt till påskhelgens offroadträff. Konceptbilarna firar också Jeepens 75-årsjubileum, de allra första krigsjeeparna började produceras på våren 1941, en liten serie som beställts av Ford. Mer om den stolta Jeep-historiken kan du läsa genom att klicka på länken.

 

Mer att läsa

Igår
En tjuvtitt i Mercedes hemliga bunker