Ingen monsterjeep – men väl en Monster-Smart

Det här är ingen monsterjeep – som nyligen visade Jeep Trailcat med Hellcat-V8 – men väl en ”Monster-Smart” som är väldigt duglig i terrängen med låg...
Annons

Det här är ingen monsterjeep – som nyligen visade Jeep Trailcat med Hellcat-V8 – men väl en ”Monster-Smart” som är väldigt duglig i terrängen med låg vikt och en markfrigång på hela 360 millimeter. Med låg vikt är mycket vunnet i terrängen, det vet alla som haft tillfälle att prova på.

Om vi nu tolkar allt rätt via Google-översättningen så är bilen byggd av Georgy Kozlov, 29 år gammal. Han kallar sig ”GeorgeHonda” eller Mr George på de olika sajterna och intresset för Honda avspeglar sig även i Smart-projektet, bland annat är ett större kylarpaket från Honda använt. Hemvisten är lite osäker, men den blågula flaggan gör att vi gissar på Ukraina.

Framvagnen är ett hembygge med rejält förbättrad fjädringsväg. Fronten skyddas av en rörkofångare och där sitter även en elektrisk vinsch, om man mot förmodan skulle köra fast. Underredet skyddas även av en hasplåt under fronten.

Även bakvagnen är ett hembygge och utväxlingen är förändrad med kedja och två drev för att ge de rätta kraften vid krypkörning. En typ av portalaxel, om man så vill, där drivaxeln skyddas av en högre position (och ger mycket bättre markfrigång). Den ändrade utväxlingen krävde också att kopplingen fick förstärkas.

Motorn är oförändrad, en trepip turbodiesel på 0,8 liter och 41 hk. Precis som på en original Smart Fortwo är det enbart bakhjulen som driver.

Bromsarna är modifierade för att kunna använda ”billiga” bromsklossar då de bara brukar hålla 100 mil i gyttjan. Bilen köptes in förra året så bygget har gått relativt fort att färdigställa.

Går man in på Georgy Kozlovs projektsida finns det fler tekniska detaljer att upptäcka om det är någon som vill låta sig inspireras. Allt på ryska men med googleöversättning går det att få någorlunda begripligt.

Annons
Annons
Rulla till toppen