På vintern är det tack och lov ovanligt med bilister som kör på sommardäck. Det är ju också olagligt om det är vinterväglag. Men att göra tvärt om – att köra med odubbade vinterdäck på sommaren – är fullt lagligt. En del gör det för att spara pengar, andra för att de inte har koll på hur mycket sämre säkerheten och prestandan blir.
Ungefär fem procent av de svenska bilisterna kör på vinterdäck första veckan i juni, visar en Sifoundersökning som Michelin låtit göra under flera års tid. Det skulle kunna innebära att fler än 200.000 bilister kör på vinterdäck på sommaren, eller var tjugonde bilist du möter på vägen.
Vi tog hjälp av racerföraren Richard Göransson och en Volvo V40 Cross Country för att titta närmare på hur stor skillnaden mellan vinterdäck och sommardäck faktiskt är. Vi har testat köregenskaper med varvtid runt Arlanda Test Track, slalom, inbromsning på vått udnerlag från 80 till 20 km/h inbromsning på torrt underlag från 100 km/h till stillastående och sidgrepp.
”Vi avråder starkt från användande av odubbade vinterdäck på sommaren just för att vi vet att de ur ett trafiksäkerhetsperspektiv presterar väldigt dåligt”, säger Marie Nordén, generalsekreterare på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).
Så blev resultatet
Inbromsning: Skillnaden mellan liv och död. Både när vi testade inbromsning på vått och torrt underlag blev bromssträckan 40 procent längre med vinterdäck än med sommardäck. På torrt underlag blev skillnaden 14,8 meter vilket är mer än tre billängder av testbilen Volvo V40.
Köregenskaper: Svajigt med vinterdäck. ”På handlingsbanan var styrprestandan den största skillnaden. Med vinterdäcken var det svajigt och man flöt omkring ovanpå vägen. Sommardäcken genererar mer grepp överallt”, säger Richard Göransson.
Snabbare runt banan…
Däck | Varvtid |
Vinterdäck | 42,15 sekunder |
Sommardäck | 37,90 sekunder |
Skillnad | 4,25 sekunder (11,2%) |
…och stannar betydligt snabbare
Inbromsning på vått underlag, 80–20 km/h
Däck | Bromssträcka | G-graft |
Vinterdäck | 36,86 meter | 0,7 |
Sommardäck | 25,96 meter | 1,0 |
Skillnad | 10,9 meter | 0,3 (42%) |
Inbromsning på torrt underlag, 100–0 km/h
Däck | Bromssträcka | G-kraft |
Vinterdäck | 54,47 meter | 0,9 |
Sommardäck | 37,7 meter | 1,0 |
Skillnad | 14,77 meter | 0,2 (39,2%) |
Klarar slalombanan bättre
Konbana, 25 meter mellan konerna
Däck | Hastighet |
Vinterdäck | 70–72 km/h |
Sommardäck | 80–85 km/h |
Skillnad | ca 15–20% |
Överlägset sidgrepp
Sidgrepp testat i cirkel med 100 meter i diameter, genomsnittliga siffror
Däck | Hastighet | G-kraft |
Vinterdäck | 70 km/h | 0,76 |
Sommardäck | 80 km/h | 0,96 |
Så tycker Richard Göransson
”Det var jättestor skillnad. Med sommardäcket kunde jag pressa bilen ganska hårt, men när jag körde med vinterdäcken på det här sommarunderlaget kändes det som att bilen ’svävade’ ovanpå underlaget. Det var betydligt sämre grepp i alla moment”, säger Richard Göransson.
I slalombanan betedde sig sommardäcken säkrare och lättare att styra – Richard Göransson beskriver det som att ”bilen och däcken kändes som ett”. Med vinterdäck sladdade bilen mer.
”Trots att jag körde tio km/h långsammare med vinterdäcket hade jag mindre kontroll på körningen. Bilen sladdade och for och fick jag en sladd slutade inte sladden, utan den fortsatte.”