BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000

BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000

En rasslande BMW-motor kan ge ägaren riktigt dyra problem. BMW-ägaren Jonathan Ossenkamp fick besked från en auktoriserad verkstad att hans 318d Touring från 2008, med 15.000 mil på mätaren, måste åtgärdas direkt – annars fanns risk för totalt motorhaveri.

En del BMW-dieselmotorer av typen N47 har haft problem med kamkedjesträckaren. Motorn "rasslar" och i värsta fall går kedjan av med motorhaveri som följd. N47-motorn sitter i extremt många BMW-modeller (se listan nedan) och säljs under namnen 16d, 18d, 20d och 23d.

Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte är alla exemplar som drabbas – vi har många läsare som satt betyg på sin BMW i vår begagnatdatabas som är riktigt nöjda. Kamkedjeproblemet drabbar ett fåtal bilar. I listan nedan finns alla BMW-modeller som har N47-motorn, men många av dem har idag rullat så pass långt att det ändå riskerar att uppstå en del problem.

BMW-fakturan blev en kalldusch för 318d-ägaren Jonathan Ossenkamp.

Tvingades betala över 50.000

Efter många påtryckningar bestämde sig BMW för att reparera alla bilar som drabbats av det här felet, oavsett ålder och körsträcka, helt kostnadsfritt för kunden. Men när BMW gick ut med den här "serviceaktionen" hade BMW-ägaren som auto motor & sport talat med redan drabbats – och tvingats betala själv.

Slutkostnaden för kunden blev 50.146 kronor – trots att bilen bara var tre år gammal och fullservad.

BMW hävdade in i det sista att kunden själv skulle betala svarade att "det inte finns något åtagande från vår sida på din bil". Jonathan Ossenkamp anmälde BMW till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som nu fäller BMW och anser att kunden inte ska betala.

Enligt Jonathan Ossenkamp har BMW skött sina kundrelationer riktigt dåligt.

"Det tog närmare ett halvår för dem att komma med ett mycket kort svar utan någon som helst motivering till beslutet. De har inte kunnat, velat eller vågat ge mig ett namn på någon som varit med och tagit beslutet eller någon som haft ärendet på sitt bord. Att anmäla till ARN var mest ett sätt för mig att få en motivering till BMW:s beslut att inte kompensera mig", säger han.

Det lär inte bli någon ny BMW för Jonathan Ossenkamp.

"Det har inte med bilarna att göra utan det är på grund av det dåliga bemötande jag tycker att jag har fått, både från lokala återförsäljaren och från BMW Sverige."

Om BMW inte följer ARN:s rekommendationer, och betalar ersättningsmotorn och arbetet, hamnar BMW på Råd & Röns så kallade Svarta lista. Om BMW däremot följer rekommendationen och betalar kan det innebära att betydligt fler drabbade BMW-ägare också kräver kompensation.

Läs BMW:s svar: "Vi prövar saken internt"

• Har du en BMW? Sätt betyg på den här!

Har du råkat ut för liknande problem? Sätt betyg på din bil och berätta vad som hänt i vår begagnatenkät.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag litar på att BMW-bilar håller hög kvalitet.
147
386

Mer att läsa

Idag
Porsches kaxiga lapp i konkurrentens bil: "Lycka till!"
Igår
Så galet dyr är Bugatti Veyron – oljebyte för 170.000!