BMW skapar ny toppmodell – här är M4 CS

Knappt hann BMW presenterat nya ”värstingen” M4 GTS förrän den var slutsåld. Endast 700 exemplar av BMW M4 GTS ska byggas och efterfrågan var mycket större...
Annons

Knappt hann BMW presenterat nya ”värstingen” M4 GTS förrän den var slutsåld. Endast 700 exemplar av BMW M4 GTS ska byggas och efterfrågan var mycket större än så.

Men nu finns det en liten öppning som ger dig chansen att köpa en helt ny modell, placerad mellan BMW M4 och M4 GTS. BMW ska bygga en ”M4 CS” och den blir ännu mera exklusiv, då endast 60 numrerade exemplar tillverkas och alla är avsedda för Iberiska halvön, alltså Spanien och Portugal.

BMW vill inte berätta så mycket om M4 CS ännu. Det som sagts är att DCT-låda blir standard (som på M4 GTS), inga manuell växellåda som alternativ. Likaså blir keramiska bromsar standard. Hur många komponenter från M4 GTS som BMW väljer att använda på nya M4 CS vet vi alltså inte. Bakvingen på M4 CS ser till exempel inte riktigt likadan ut som den på M4 GTS. Och det nämns inget om motorn i M4 CS.

BMW M4 GTS är den första bilmodellen i modern tid med vatteninsprutning. Ingen helt ny teknik om vi tittar bakåt i historien men för BMW:s del innebär det att man kunnat öka toppeffekten i M4 GTS till 500 hk (431) och 600 Nm (550), en rejäl ökning jämfört med ”vanliga” M4 (inom parantes).

BMW M4 GTS är dessutom viktbantad med 80 kilo. Förbättrade prestanda, hårdare chassi och optimerad aerodynamik ska räcka för 7:28 på Nürburgring. 0–100 km/h på M4 GTS tiden förbättras från 4,3 till 3,8 sekunder. Mer toppeffekt räcker också för att få upp toppfarten över den magiska 300-gränsen till 305 km/h. Första leveranserna av BMW M4 GTS väntas börja nu under våren.

BMW skapar ny toppmodell – här är M4 CS
Inte helt identisk med BMW M4 GTS, som vi ser. Även om inte BMW vill berätta så mycket är det uppenbart att det M4 CS blir en framtida samlarbil, tillverkad i endast 60 exemplar. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen