Fiat riskerar försäljningsförbud i Tyskland

Tysklands transportminister Alexander Dobrindt är på krigsstigen mot biltillverkare som överskrider avgasnormerna vid ”vanlig körning”. Även om bilmodellerna formellt sett uppfyllt avgastesterna har de i...
Annons

Tysklands transportminister Alexander Dobrindt är på krigsstigen mot biltillverkare som överskrider avgasnormerna vid ”vanlig körning”. Även om bilmodellerna formellt sett uppfyllt avgastesterna har de i flera fall visat sig ha många gånger för stora utsläpp vid landsvägs- och stadskörning.

Att Volkswagen använt olaglig programvara i sina dieselmotorer blev känt i september. Men liknande metoder kan finna hos fler biltillverkare och det har bevisats i flera tester att avgasutsläppen utanför testlabben är märkligt höga.

Transportminister Alexander Dobrindt hade kallat Fiat till möte i torsdags – som dock vägrade att komma. Istället skickade Fiat en advokat med ett papper där man kortfattat sa att de bilar man tillverkar uppfyller alla avgasnormer.

”Att inte samarbeta med myndigheterna är helt oacceptabelt,” sa en märkbart irriterad Alexander Dobrindt i fredags. Den tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, ska nu skicka en uppmaning till sina italienska kollegor och uppmana dem att kontrollera utsläppen igen, då det kan finnas olaglig programvara i Fiats modeller.

Italiens transportminister Graziano Delrio gav sig också in i diskussionen genom att i fredags uppmana tyska myndigheter att diskutera med sina italienska motsvarighet istället för att gå direkt till biltillverkaren.

Under helgen publicerade tyska tidningen Bild Am Sonntag en artikel där man citerade källor med insyn hos de tyska myndigheterna. Enligt dessa källor har KBA tagit in Fiat 500X för att testa avgasutsläppen och upptäckte då att avgasreningen stängdes av efter 22 minuter. Testcykeln är 20 minuter lång. Efter att avgasreningen stängdes av ökade NOx-utsläppet till en nivå tio gånger över det tillåtna.

KBA testade i höstas 50 bilmodeller från 23 tillverkare för att se om fler använde olaglig programvara. KBA hittade inget ”testläge” även om man kunde mäta förhöjda nivåer hos en del bilmodeller. Det som blir en gråzon mellan fusk och tillåtna metoder är när avgasreningen stängs av ”för att skydda motorn”, något som Opel erkände nyligen att man gör på Zafira.

Om KBA anser att Fiat använder olaglig programvara för att stänga av avgasreningen kan den yttersta konsekvensen bli att man förbjuder försäljning av Fiats dieselmodeller i Tyskland, som är Europas största bilmarknad. Det blev konsekvensen i USA när myndigheterna där upptäckte Volkswagens avgasfusk förra hösten.

Annons
Annons
Rulla till toppen