Två svenskar har vunnit, men bara en finländare – och så en dansk som vunnit mer än någon annan. Här är snabba fakta och kuriosa inför helgens 24-timmars lopp på Le Mans. Bra nördfakta för att imponera på kompisarna.
1. Ett äkta ”hat trick”
Britten Graham Hill är den ende förare som vunnit Formel 1-VM, Indy 500 och Le Mans.
2. En växling var tredje sekund
När Porsche vann 2015 med 919 Hybrid hade man en snittfart (inklusive depåstopp) på 224,2 km/h. Bilen återvann och förbrukade 2,22 kWh (8 megajoule) per varv. Sammanlagt gjorde man av med 1.896 liter bränsle – en förbrukning på 35,2 liter/100 km. Förarna gjorde 25.293 växlingar – vilket betyder 18 växlingar i minuten, eller en var tredje sekund.
– – Följ Le Mans i vår Formel-blogg! – –
3. Den klassiska Le Mans-starten
Det klassiska sättet att starta loppet – bilarna uppställda på ena sidan och förarna som springer över banan – användes sista gången 1969. I protest mot den farliga startproceduren, som ”tvingade” förarna att köra den första sträckan utan säkerhetsbälte, promenerade Jacky Ickx lugnt till bilen. Sen vann han racet!
4. Ville se mer tillförlitliga bilar
Loppet grundades 1923 av Charles Faroux, en fransk motorjournalist som ville förbättra dåtidens bilar genom att uppmuntra till bättre och mer tillförlitlig teknologi.
5. Landsväg – och racerbana
Banan – som kallas Circuit de la Sarthe – är delvis allmän landsväg, delvis racerbana. Den har varierat i längd från 8,2 km till dagens moderna slinga på 13,65 kilometer.
6. Minsta marginalen
Den tightaste målgången var 1966. Chris Amon och Bruce McLaren i den nya Ford GT40 var blott 20 meter framför sina stallkamrater, Ken Miles och Denis Hulme.
7. Mr Le Mans I
Danske Tom Kristensen kallades in i sista stund som reserv till 1997 års lopp. Det skulle visa sig lyckosamt. Ett tag kändes det som dansken vann varenda årgång. Fram till sista segern (2013) vann han nio (!) lopp. Ett sannolikt helt ointagligt rekord.
8. Mr Le Mans II
Fransmannen Henri Pescarolo har startat Le Mans 24-timmarslopp 33 gånger – från 1966 till 1999. Fyra gånger har han vunnit.
9. Svenskarna i Le Mans, del I
Den förste svensk att köra Le Mans var Henken Widengren från Vingåker som startade 1932 som 22-åring, och kom i mål som femma. 1959 startade ett helsvenskt team med en Saab 93 med 750 GT-motor och Sture Nottorp i par med Gunnar Bengtsson som förare. Den lilla tvåtaktaren lyckades köra 232 varv och kom tolva i loppet.
10. Svenskarna i Le Mans, del II
Den svensk som mest förknippats med Le Mans är Joakim Bonnier. Han gillade egentligen inte tävlingen – tyckte den var för mycket jippo och alldeles för farlig – men gjorde ändå 13 starter. Han kom bara i mål en enda gång, då som tvåa tillsammans med Graham Hill i en Ferrari Tipo 330 P. 1972 kom banan och tävlingen som han inte tyckte om att bli hans död.
11. Svenskarna i Le Mans, del III
Våra F1-stjärnor som Reine Wisell och Ronnie Peterson har också kört på Le Mans, dock utan större framgång. Däremot har Sverige två segrare: 1989 vann Stanley Dickens och 1997 vann Stefan ”Lövis” Johansson. Stefan har med tiden blivit vår meste Le Mans-förare med 15 starter, allra senast 2012. En enda finländare har vunnit Le Mans: J J Lehto körde en McLaren F1 GTR och vann 1995. Men Danmark är alltså klart bäst med Kristensen.
– – Följ Le Mans i vår Formel-blogg! – –
12. Ensamföraren
1952 försökte Pierre Levegh vinna loppet genom att köra hela loppet solo. Han körde en Lago-Talbot och var ytterst nära att lyckas. Han ledde loppet när 90 minuter återstod och bilen gav upp. Hans körning skulle ge honom kontrakt med Mercedes – något som skulle sluta med en förskräcklig katastrof.
13. Värsta olyckan
Motorsportens värsta olycka inträffade den 11 juni 1955. Pierre Levegh körde sin Mercedes på start- och målrakan när bilen framför (en Austin Healey) svängde av mot depån (som saknade depåmur). Leveghs bil träffade konkurrenten, slungades mot vallen mot huvudläktaren, studsade över den innan bilen exploderade och motor och bildelar sköts iväg i publikhavet. 83 människor, inklusive Levegh, omkom. Olyckan resulterade i att Mercedes drog sig tillbaka från motorsport i nästan 30 års tid – och att motorsport förbjöds i Schweiz.
14. Över 400 km/h
Innan chikanerna byggdes på den långa Les Hunadières-rakan (som ibland felaktigt kallas Mulsanne-rakan) jagade stallen 400-vallen. 1988 lyckades Roger Dorchy. Hans WM-Peugeot klockades för 404 km/h – ett rekord som sannolikt aldrig kommer att slås.
15. Vaska champagne
Traditionen att spruta champagne från prispallen gjorde sin premiär på Le Mans. Det var Dan Gurney som startade denna globala (motor)sport-tradition efter han vunnit i en Ford GT40 1967.
16. 50-årsjubileum
Till loppet 1966 hade Ford bestämt sig för att bygga en bil som skulle bryta Ferraris dominans. Det gick alldeles utmärkt. Med Ford GT40 besatte man alla platser på prispallen – och bilen kom sedan att dominera i flera år. I år är det en ny duell i GTE-klassen – just mellan Ferrari och Ford.
Kolla in den fantastiska filmen från Fords seger 1966.
17. Privatföraren som vann
Jean Rondeau var född och uppvuxen i staden Le Mans. 1980 blev han historisk genom att bli den förste förare att vinna i en bil som han själv konstruerat – och som bar hans namn. Till stor förvåning besegrade han Porsche och deras racersportbil 908. Fem år senare dödades Rondeau vid en järnvägsövergång, bara några kilometer från racerbanan.
18. Farten ökar
Premiärloppets segrare 1923 André Lagache och Réne Léonard höll en snittfart på 92,064 km/h med sin Chenard & Walker. 2015 års segrare Earl Bamber, Nick Tandy och Nico Hülkenberg höll 224,2 km/h med sin Porsche 919 Hybrid.
– – Följ Le Mans i vår Formel-blogg! – –
19. Första japanen
Den första japanska tillverkare att vinna Le Mans 24-timmarslopp var Mazda som vann 1991. Det var dessutom, och är fortfarande, den första segern för en bil med wankelmotor.
20. Konstens Le Mans
Förutom Steve McQueens legendariska film ”Le Mans” har konstnärer och artister förekommit flitigt på banan. Flera filmstjärnor har försökt vinna, närmast var Paul Newman som kom tvåa. Stor uppståndelse fick också popkonstnären Andy Warhol sedan han gjort en mycket personlig lackering av en av BMW:s tävlingsbilar 1979.
Allt du behöver veta om helgens Le Mans 24-timmars
• Tävlingen körs i fyra klasser:
LM P1 – prototypklassen för biltillverkare (öppna eller täckt sittbrunn)
LM P2 – prototypklassen för fristående tillverkare/motorleverantörer
LM GTE Pro – sportvagnar för professionella förare
LM GTE Am – sportvagnar för amatörförare
• Loppet startar på lördag, klockan 15.00. Fram till 2008 startade racet alltid klockan 16.00, med några undantag. Men sedan 2009 är det 15.00 gäller (men även här har det funnits undantag).
• Fyra nya bilar finns med i årets lopp: Nissan GT-R LM Nismo (LM P1) samt BR 01, Dome S103 och Oreca 05 (samtliga LM P2).
• I skrivande stund har Porsche 919 Hybrid med schweiziske föraren Neel Jani pole position med ett varv på 3.19,733.
Så här kan du följa loppet
• Radio Le Mans sänder (på engelska) under hela loppet.
• Eurosport 1 och Eurosport 2 sänder från kvalet under torsdag-fredag.
• Eurosport 1 sänder hela loppet, från lördag 15.00 till söndag eftermiddag. Hela loppet sänds också på Eurosport Live.