Miljonregn i Saab-konkursens fotspår

Konkursförvaltarna begär ytterligare 15 miljoner – nu är notan för Saab-konkursen över en kvarts miljard. Och det är inte slut än på många år.
Annons

Saab Automobile AB och dotterföretagen Powertrain och Saab Tool gick i konkurs strax före jul 2011.

Sedan dess har konkursförvaltarna Anne-Marie Pouteaux och Hans L Bergqvist samt medförvaltaren Kent Hägglund begärt – och fått – 250 miljoner kronor i förskottsarvode.

Nu begär de hos tingsrätten i Vänersborg ytterligare 15 miljoner för det senaste halvårets arbete.

”Jag kan förstå att vissa perioder är väldigt arbetsintensiva. Men det här fullständigt orimligt med den här typen av arvoden”, säger Mikael Johansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg till ttela.se.

Arvodena ligger i snitt på 2.400 kronor per timme – men ända upp till 4.500 kronor i timmen har förekommit.

En anledning till att konkursförvaltningen tar så lång tid är att det pågår många rättsprocesser. Kronofogden Jon Håkan Jannerling tror att konkursen kan ta ytterligare sju-åtta år att avsluta.

Vid en begäran om förskott måste förvaltarna skicka in en arbetsredogörelse så att Tillsynsmyndigheten ska kunna följa arbetet och se om arvodet verkar rimligt. Förvaltarna har nu skickat in sin åttonde redogörelse. För att skriva den vill man ha 300.000 kronor.

Hans L Bergqvist skriver till ttela.se att förvaltningen krävt stora resurser. Under de första 18 månaderna jobbade 50 jurister med handläggningen.

Sedan de tre bolagen gick i konkurs har 3,3 miljarder kronor kommit in till förvaltarna. Konkursförvaltarna säger att borgenärer med förmånsberättigade fordringar, däribland tidigare anställda, kommer att få full utdelning.

Annons
Annons
Rulla till toppen