Ford F-150 Raptor får bättre fjädring – dansar fram

Att se en stor pickup dansa fram i terrängen som en balettdansös är imponerande. Vi pratar förstås om Fords ”värsting” F-150 Raptor som inför årsmodell 2017...
Annons

Att se en stor pickup dansa fram i terrängen som en balettdansös är imponerande. Vi pratar förstås om Fords ”värsting” F-150 Raptor som inför årsmodell 2017 får flera förbättringar.

Terrängförmågan hos första generationen Ford F-150 Raptor var en av dess mest framträdande egenskaper och andra generationen blir faktiskt ännu bättre. Fjädringsvägen hos Raptor var redan enorm med 11,2 tum fram och 12,0 tum bak men med de nya Fox-stötdämparna förlängs måtten till 13,0 tum fram och 13,9 bak (33 respektive 35 centimeter).

Gamla V8-motorn på 6,2 liter var också imponerande men i den andra generationen F-150 Raptor är det Fords EcoBoost V6-motor som sköter drivningen. Till detta kommer den helt nya, tiostegade automatlådan. Effektnivån i V6:an har Ford varit tystlåtna med hittills, förutom att den ska överträffa V8:an (411 hp).

Bilen i filmen är Ford F-150 Raptor SuperCab, men modellen finns också som fyrdörrars SuperCrew med 2,5 centimeter längre axelavstånd och ett rejält baksäte. I USA börjar F-150 Raptor SuperCab på 49.520 dollar och fyrdörrars SuperCrew startar vid 52.505 dollar. Med ”lyxpaketet” för 9.345 dollar svingar man sig faktiskt över 60.000 dollar, men då ingår även Torsen-differential till framaxeln.

En pickup som kostar mer än 50.000 dollar i basutförande är inte vanligt i USA men så är inte Raptor lik något annat. Vem blir först i Sverige med nya Raptor?

Annons
Annons
Rulla till toppen