En tjuvtitt i Mercedes hemliga bunker

De allra flesta modeller och prototyper i Mercedes långa historia visas inte alls på märkets museum. Mer än 800 bilar står gömda i företagets hemliga förråd.

En tjuvtitt i Mercedes hemliga bunker
Idel ädel adel trängs i Mercedes hemliga förråd: sex C111 – de två i mitten av första generationen – och i förgrunden en Mercedes SLR McLaren Spider "Stirling Moss".

Ungefär 160 fordon står utställda i Mercedes eget museum i Stuttgart. Men i lagerhallar och hangarer på fabriken väntar fortfarande över 800 bilar på att få synas.

Välkommen in på ett besök i den heliga hallen. Den slår den oförberedda besökaren med häpnad. Här finns bilhistoria från 130 år tillbaka i tiden.

"Jag har varit där. Det var trångt och fantastiskt. Efter att ha varit i lagren var ju det vanliga museet mest en gäspning", säger Joakim Dyredand, redaktör på auto motor & sport.

En skön fläkt av högoktantig bensin kryddad med en skvätt racingolja och den kalla doften av stål som njuter av vila möter den som kliver in i de heliga hallarna.

"Varje år växer samlingen med 30–50 exemplar", berättar museimedarbetaren Holger Lützenkirchen för vår tyska systertidning auto motor und sport.

I förgrunden Formel 1-bilen W196R från 1954–55. Bakom den står kupén från tävlingsteknikern Rudolf Uhlenhaut. Påminner om en måsvinge-SL, men det är en unik bil med förstklassig racingteknik under skalet.

Det handlar inte bara om klassiska bilar som köps in för att komplettera, utan också ett exemplar av alla dagens modellserier.

"Ja, vi samlar ju inte bara för oss själva utan även för kommande generationer. Vi kan ju inte avgöra vad som blir av intresse i framtiden. Därför samlar vi på allt som Mercedes och Smart tillverkar."

Det är verkligen inget museum man kliver in. Här är trångt med många irrgångar och ibland krävs det både att dra in magen och lyfta högt på benen. Noviser som kliver in känner sig lite som Indiana Jones på jakt efter den hemliga skatten.

En av godbitarna är en helt plåtren Mercedes 190 SL där dekalen "NASA Flight Research Center" skvallrar om dess mångårige ägare: astronauten David R Scott, som blev den sjunde människan att kliva ner på månens yta, och som med sitt experiment med en hammare och en falkfjäder bevisade Galileos tes att lätta och tunga föremål faller lika snabbt i frånvaro av atmosfär. Lackeringen på Scotts 190 SL hade dock knäckts av den kaliforniska solen.

Mercedes "Bush Car" – en S-klass från 1963 (220 SB) som modifierats för att kunna ta striden med australiensisk outback.

Fler godbitar i "Mercedesbunkern"

• Nästan alla bilar bär en egen historia. Som kompressor-formelbilen W165 från 1939 som kan berätta för sin granne om sin ärofyllda men korta karriär. Den konstruerades och byggdes på blott nio månader för att köras i GP Tripoli. Där tog den en dubbelseger, men kriget stoppade en lysande karriär.

• Apropå kriget finns här också bilar som användes av en viss tysk rikskansler/diktator.

• Här finns också den aerodynamiskt optimerade högfartsbilen C111, som på 1970-talet satte rekord på rekord på den italienska högfartsovalen Nardò. Sex exemplar av gatversionen av supersportvagnen C111 står i ett angränsade rum: två i det ursprungliga utförandet från 1969 och fyra i versionen från 1970 med fyrskivig wankelmotor och 350 hästkrafter.

• Mitt i allt står en Mercedes 300 SL – helt i vitt – som faktiskt är unik. Det är den enda byggda "Måsvingen" med glasfiberkaross. Under utvecklingen testades flera olika material. Glasfiberkaross blev för tung.

Och förutom allt detta: Bepansrade påvemobiler med glas-tron. En handfull Benz Velo som var den första storserietillverkare bilen. Vid sidan av en rad 600-modeller, långa och superlånga, står en kompressorsportvagn från 1930-talet, Benz Patent-Motorwagen (kallad världens första bil) och världsmästarbilen i grupp C.

Vi kan hålla på hur länge som helst.

130 år av bilhistoria. En drömsamling utanför museibesökarens synfält.

I efterkrigshallen strålar en vit och unik Mercedes 300 SL. Det är en experimentbil med kaross i glasfiber – den enda Måsvingen i detta material.

Rariteter: En supersportvagn som trämodell (till vänster), en förstudie till en Carver-prototyp och längst till höger ett aerodynamiskt rekordfordon från 1930-talet.

Den lutande 3-literssexan är lätt att känna igen, likaså rörramen byggd av triangellänkar i ett fackverk.

Den moderna silverpilen som rattas av Lewis Hamilton och Nico Rosberg flankeras av DTM-bilar, som tillsammans fortsätter att skriva racinghistoria.

Det är inget museum, det är ett lager och trångt, trångt. Eller vad sägs om denna parkering: Den kompressormatade GP-bilen W25 från 1930-talet klämd mellan modernare DTM-bil och en GT-bil.

Silverpilarna från gamla grupp C hade V8-turbomotorer och senare 3,5-liters V12-aggregat och var den sista tävlingsmotor som Mercedes byggde i fabriken i Untertürkheim.

Efter 23 års frånvaro klev Mercedes åter in i Formel 1. Tävlingsbilar från alla säsonger finns samlade i förrådet, några av dem bevarade som gåvor i handbyggda träcontainers.

Med Benz Velo och Comfortable började den industriella bilproduktionen. Den blå Benz härstammar från 1895. Den hade 2,5 hästkrafter och toppade 30 km/h.

I många årtionden tronade den treuddiga Mercedesstjärnan som kronan på verket uppe på kylaren. Det var formgivaren Bruno Sacco som gav den en mer diskret placering på motorhuven.

Sportvagnar var en gång i tiden oftast öppna bilar med fristående strålkastare och dito framskärmar. Om man monterade bort dessa detaljer hade man skapat en tävlingsbil – en "open wheel racer".

Motorsport har alltid haft en viktig roll hos Daimler-Benz. Tävlingsbilar från Mercedes Simplex till modernaste DTM-bil bevisar detta och skapar ett kaleidoskop från över 100 år av motorsport.

Den silverfärgade S-klassmodellen har en gång körts av den kaliforniske guvernören Arnold Schwarzenegger.

Fem årtionden av aerodynamisk utveckling: Till vänster en rekordbil från 1930-talet; i mitten C111/IV med V8-turbo som 1979 slog rekord på rundbana med 403,9 km/h i snittfart. Längst till höger den C111/III med femcylindrig diesel som nådde 320 km/h i snittfart på högfartsovalen Nardò 1978.

Evolution för cabriolet-tak: Från enkla presenningar som bands med läderremmar förvandlades det avtagbara taket via imponerande stukturer med fönster och stormstativ till dagens sänkbara plåttak.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Wow, där skulle jag vilja kolla.
571
6