Tio saker du inte visste om Volvo Amazon

Premium Den 3 juli 1970 tillverkades det sista exemplaret av 667.323 Volvo Amazon. Här är tio saker till du kanske inte visste.

Tio saker du inte visste om Volvo Amazon
Tre Volvo Amazon på väg längs bandet i Torslanda. Bilden ser extremt arrangerad ut.

1. Över 24.000 bilar rullar än!

Drygt åtta procent av de runt 297.000 Amazon som såldes i Sverige finns kvar! Den vanligaste årsmodellen är 1966 med 4.804 registrerade exemplar. Sammanlagt finns det fortfaradne 24.282 Volvo Amazon registrerade i Sverige.

2. Rallysegrar

1965 vann Volvos egen fabriksförare Carl-Magnus Skogh Akropolisrallyt i Grekland med en 122S.

3. Polis-utveckling

Den svenska polisen samarbetade med Volvo och tillsammans tog man fram utrustning som senare kom på de vanliga produktionsbilarna. Polisens bilar hade skivbromsar, bromsservo och radialdäck flera år före de vanliga produktionsbilarna. Polisens Amazoner var utrustade med en bakrutefläkt och vid ratten satt en knapp som kopplade ihop vindrutespolningen med högsta torkarhastigheten.

 

Volvo Amazon var inte bortkommen på rallyvägarna.

4. USA-ministern var Volvo-frälst

USA:s tidigare utrikesminister och försvarschef Colin Powell har ett stort bilintresse. Han har ägt flera klassiska Volvo, bland annat en Amazonkombi från 1966. När han avgick som försvarschef 1993 fick han en Amazon med stort renoveringsbehov i present av president Bill Clinton och vicepresident Al Gore.

5. Cabriolet i fyra exemplar

I 1963 års Genèvekatalog presenterades Volvo 122S Cabriolet. Som upphovsman stod den belgiske karossbyggaren Jaques Coune. Det var en snygg konvertering med dörrar utan rutramar, dörröppningar som var mjukt rundade i bakkant och bakljusen var vinklade framåt. I katalogen kunde man få intrycket att det handlade om en serietillverkad bil, men Volvo hade inget att göra med initiativet och det blev bara fyra exemplar.

6. "Kör den som om du hatar den"

Reklammannen Amil Gargano i New York tog sig 1962 an Volvo. Han kom fram till att Volvo var en bil som tålde nästan allt och det var märkets USP – unique selling point. I en reklamfilm fick man se en Amazon under hårdkörning på grusvägar. Reklamfilmens payoff är lika tydlig som omöjlig idag: "And you can drive it like you hate it. Cheaper than psychiatry".

7. Amazon V8?

Det fanns planer på att sätta en V8 i Amazon, en utvecklad version av en lastbilsmotor. Fem prototypmotorer ska ha byggts, men i slutändan ansåg Volvoledningen att en V8 inte var rätt för Amazon, inte minst med tanke på att den inte fanns någon sexcylindrig version och hoppet till från en fyra till en V8 skulle ha blivit för stort.

8. Annat namn i Kanada

Amazonerna som byggdes i Volvos sammansättningsfabrik i kanadensiska Halifax marknadsfördes under namnet Volvo Canadian.

9. Sveriges mest sålda

När Volvos modellprogram breddats med Amazon kunde Volvo återta positionen som Sveriges mest sålda bilmärke 1958. En position man hållit varje år sedan dess.

10. Filmbilen Amazon

I filmen om Watergateaffären, vilken tvingade den amerikanska presidenten Richard Nixon att avgå, kör Washington Post-re-portern Bob Woodward en vit Amazon. Amazon har också figurerat i filmer som "Fyra bröllop och en begravning" och många andra.

Volvo Amazon ansågs allt för snygg

Sannolikt suckade bildesignern Jan Wilsgaard högt där han satt i styrelserummet på Volvos Lundbyverken i Göteborg, den där dagen, på hösten 1953. Vad direktionen krävde av honom var en ny framgångssaga, likt PV:n.

En helt ny bilmodell skulle skapas, men den skulle i allt väsentligt vara som gamla PV:n – trots att världen förändrades med blixtrande fart och därmed också all formgivning. Vad som var modernt ena dagen var gammalt en vecka senare. Hur skapar man då en bildesign som håller i åratal? 

Wilsgaard hade försökt, det vittnade åtskilliga designstudier och projektbilar om. Hans eget designförslag var modernt och framtidsinriktat men nu ställde direktionen nya krav. Bekymrad lyssnade Wilsgaard till ledningens önskelista.

Direktionen ville att den nya bilen skulle ha lika stort axelavstånd som PV:n och dela tekniska komponenter. Samtidigt skulle den vara rymligare än en PV och väga mindre. Jan Wilgaards lyckades förena kraven med sin tidlösa design men ledningen var kluven. Assar Gabrielsson lär ha sagt ungefär så här "… bilen ser bra ut, men det är för mycket pinupflicka över den. Den borde inte vara så vacker, utan snarare ful…"

Ledningen föredrog en konservativ design för att inte riskera bakslag. Därför fortsatte produktionen av PV:n parallellt när Amazonen introducerades.

När Amazon debuterade satt det varken en V8 eller sexa i pannrummet. Istället en liten rak fyra, B16A, på 60 hästkrafter. Fler cylindrar blev det aldrig, bara mer effekt. Amazonen var rymlig, tidlöst snygg och 1958 lanserades B16B-motorn med 85 hästar och 1961 kom B18-motorerna på 75 eller 90 hästar. Nu fanns det kraft så det räckte och försäljningen tog fart på allvar. 

Skivbromsar fram, vadderad instrumentbräda, bromssystem med två separata kretsar samt trepunktsbälte visade hur hårt Volvo satsade på säkerheten. En egen haverikommission fanns nu och utredde olyckor för att rapportera tillbaka till Volvos konstruktörer, allt för att minska olyckorna på våra vägar som allt oftare var belagda med asfalt.

Volvo Amazon byggdes i en rad olika varianter – även i en enkel, lågprisad. Den lanserades 1961 och det var en tvådörrars, svartlackerad version med enklare inredning som till en början bara såldes i Sverige, Danmark och Norge. Priset var 500 kronor lägre än för fyradörrarsbilen. 

Men den mest efterlängtade varianten fick folkhems-Sverige vänta länge på – Volvo P220, Amazonkombin. Kombikarossen var identisk med fyradörrarsbilen fram till B-stolpen men därifrån och bakåt var kombin unik. 

Lastutrymmet var brett, långt och man fällde hela baksätets ryggstöd. Lastgolvet var plant och lågt. Bakvagnen gjordes om, skruvfjädrarna flyttades bakåt-neråt och Volvo passade samtidigt på att förstärka bakaxel och de längsgående stagen. Nu tålde kombin att lastas med bly om så krävdes.

Bakluckan var delad. Extra långa saker fick plats om man körde med nedre halvan utfälld och övre luckan stängd. Fiffigt.

I mitten av sextiotalet hade Volvos nya fabrik i Torslanda öppnats och fått upp farten. Även på utvecklingsavdelningen var takten hög. 1965 fick den slitstarka B18-motorn höjd kompression och effekten steg med ett par hästar. I sportmotorn, B18D, åkte effekten upp från 90 till 95 hästkrafter och vridmomentet förbättrades också.

Men en mer praktisk nyhet var att framhjulsupphängningens kulleder var permanentsmorda, precis som kardanknutarna. Nu slapp man rundsmörja bilen i tid och otid. 

Den första lågprisvarianten av Amazon hade inte slagit väl ut så Volvo gjorde ett nytt försök, 1965 lanserades Amazon med tillnamnet Favorit. 

Bilen saknade yttre utsmyckning, hade enkel 75-hästarsmotor och fyrväxlad låda. Priset för Favorit, 15.300 kronor var 1.500 kronor lägre och denna variant sålde äntligen hyggligt.

Den 3 september 1967 lade Sverige om till högertrafik och Volvo Amazon fick förbättrad säkerhet: delad rattstång och en ny säkerhetsratt. Dessutom bromsservo och bättre avgasrening plus starkare motorer, kombin hade nu 115 hästar som standard. De skulle bli fler – B20-motorn gjorde entré i Amazon 1968. Nu med 118 hästar.

Men ingen saga varar för evigt. Volvo Amazon byggdes i 14 år, en lång tid för en bilmodell. Den var robust, rymlig, snygg och är för alltid förknippad med Folkhemmet. Totalt byggdes 667.323 Amazon.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!