Nya E-klass provkörd: ”E-klass har blivit modern”

auto motor & sports Julia Brzezinska har provkört nya Mercedes E-klass kombi, 220 d och nya "lilla" värstingen AMG E 43, V6 med 401 hästkrafter. "Det finns en överraskande festlig detalj", säger Julia.
Annons

Hej Julia! Du har varit och provkört nya Mercedes E-klass kombi. Vad kan du säga om den?

Jag har kört 220 d, som kommer att bli storsäljaren, och en ny ”liten” värstingmodell. Det första och mest iögonfallande är att E-klass har blivit modern invändigt! Nya generationen är fullmatad med självkörande teknik och en parkeringspilot som gör att du kan parkera bilen via en app på mobilen.

Du har kört en AMG-version också?

Ja, just det. Värstingen E 63 har fått en lillebror – AMG E 43, V6 med biturbo på 401 hästkrafter, som låter väldigt trevligt. Den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder. I Sverige kommer den kosta från 726.900 kronor och kan bli en populär familjeracer eftersom den, trots ett väl tilltaget pris, ändå är betydligt billigare än sin storebror. E 220 d kostar för övrigt från 407.900 kronor (mer om pris och utrustning här).

Nya E-klass provkörd:
Julia Brzezinska har provkört nya Mercedes E-klass kombi.

Hur är den att köra, och nu tänker jag främst på E 220 d?

Den är riktigt fin! Fortsatt komfortabel och rymlig med svinbra styrning och den niostegade lådan är silkeslen. E 220 d låter klart bättre än sina konkurrenter, finns inte en tillstymmelse till bruksighet i motorljudet. 

Är det något som överraskar?

Ja! E-klass kombi har marknadens läckraste baklampor med rymdsand och paljetter, ett festligt inslag på en så konservativ modell och ett tydligt steg i att försöka jobba bort sin gubbighet!

Något annat du vill berätta?

Ja, jag har träffat Mercedes designer Achim Badstübner och frågat hur det kommer sig att alla bilar liknar varandra idag. Men det får ni läsa om i tidningen, auto motor & sport nr 21. 

Nya E-klass provkörd:
E-klass kombi har marknadens läckraste baklampor med rymdsand och paljetter, tycker Julia.
Annons
Annons
Rulla till toppen