Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Kors i taket – dieselmotor i en Bentley! Det har vi aldrig varit med om förut men sen är det inte vilken liten dieselknattrare som...
Annons

Kors i taket – dieselmotor i en Bentley! Det har vi aldrig varit med om förut men sen är det inte vilken liten dieselknattrare som helst man valt till lyxsuven Bentayga.

Bentleys ingenjörer har hängt över axeln på sina kollegor från Audi och gjort en version av den diesel-V8 som vi även hittar i SQ7. Det innebär 4,0 liters volym, tvåstegs dubbla turboaggregat och ovanpå det en ”elektrisk turbo” som drivs av ett 48V-system. Det är alltså tre kompressorer som levererar luft på respektive låga varv, mellanregister och höga varvtal.

Den eldrivna kompressorn är kraftfull, 7 kW, och spinner upp till 70.000 rpm med en responstid på bara 0,25 sekund. Det ger en rapp respons i gaspedalen och V8-motorn levererar sitt fulla vridmoment på 900 Nm redan vid 1.000 rpm, för att sedan ligga kvar hela vägen upp till 3.250 rpm. Maxeffekten anges till 435 hk (320 kW) och det är samma siffror som hos Audi SQ7.

Men Bentley Bentayga Diesel är faktiskt lite kvickare 0–100 km/h, endast 4,8 sekunder behövs (4,9 för Audi SQ7). Bentayga Diesel är dessutom hal i vinden och effekten räcker för en toppfart på 270 km/h – snabbast i världen för en dieselsuv.

Diesel-V8:an har dessutom fördelen av att vara hyggligt snål, i förhållande till toppeffekten. Förbrukningen enligt EU-cykeln anges till 7,9 l/100 km, CO2-utsläppet är 210 g/km. Med en bränsletank på 85 liter innebär det att räckvidden mellan tankningarna är över 100 mil. En annan fördel hos V8-dieseln är en relativt rimlig vikt, den väger bara tre kilo mer än W12-motorn.

Priset i Storbritannien för Bentley Bentayga Diesel är satt till 135.800 pund, vilket är hela 24.400 pund mindre än det listpris där W12-versionen börjar (2,1 miljoner kronor). Vad det innebär för det svenska priset återstår att se, men om vi gör en snabb huvudräkning borde det innebära ett pris för Bentley Bentayga Diesel på ungefär 1,8 miljoner kronor.

De som vill känna igen Bentley Bentayga Diesel på håll ska titta efter det dieselsvarta rutnätet i grillen. Och de som blir omkörda ska kasta blicken mot slutrören på avgassystemet där det sitter två par av ovala utblås.

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Bentley lånar Audis diesel-V8 och blir snabbast

Annons
Annons
Rulla till toppen