Så krocktestas en Koenigsegg Regera

Har du funderat på hur man krocktestar en bil som kostar över 20 miljoner? Här berättar Christian von Koenigsegg hur man går tillväga? Dessutom får vi se Koenigsegg Regera utan kaross, och Christian förklarar vad vi tittar på.
Annons

Så krocktestas en Koenigsegg Regera
Vi får i filmen följa med in i Koenigseggfabriken där Christian vin Koenigsegg bland annat förklarar hur man krocktestar en extremt dyr hyperbil.

Ibland glömmer man att superbilar i grund och botten helt vanliga bilar, som ska klara allt det där grundläggande som vanliga bilar klarar – fast superbra. Som att krascha i superhög fast.

Men hur kraschtestar man dem? Man kan inte gärna bygga en bil för 20 miljoner för att sedan sätta den i en vägg? Därefter analysera vad som hände, bygga om och bygga nytt, för att sedan sätta den i väggen igen? Det skulle kosta astronomiska summor. 

Så hur krocktestar man en superbil?

I den senaste filmen från ”Inside Koenigsegg” (se tidigare avsnitt här) berättar Christian von Koenigsegg hur ett krocktest går till. Vi får även se bilen som används för dessa tester.

Dessutom berättar CvK mer om den faschinerande tekniken i Regera. Vi får se hyperbilen utan kaross för att han verkligen i detalj ska kunna förklara hur allt fungerar. 

Annons
Annons
Rulla till toppen