Bra tips: 5 saker du aldrig ska göra med en ny bil

Att ”köra in” en ny bil är viktigt för att inte råka ut för problem senare. Youtubeanvändaren Engineering Explained är tillbaka, den här gången med...
Annons

Bra tips: 5 saker du aldrig ska göra med en ny bil

Att ”köra in” en ny bil är viktigt för att inte råka ut för problem senare. Youtubeanvändaren Engineering Explained är tillbaka, den här gången med tips på saker att INTE göra med en ny bil. Inkörningsperioden är olika lång för olika bilmodeller så det gäller att kolla hur lång perioden är i manualen.

1 och 2. Ge inte full gas och dra inte motorn till rödmarkeringen

Att gasa fullt utsätter den nya motorn för onödigt hög belastning. Många biltillverkare rekommenderar att du inte gör några fullgasaccelerationer eller drar motorn hela vägen till rödmarkeringen under de första hundra milen.

Ett exempel är Nissan GT-R, där ägarna rekommenderas att inte ge mer än halvgas och inte varva mer än 3.500 r/min under de första 50 milen. Nissan GT-R är en prestandabil och Nissan vill att ägarna ska få den prestanda som du förväntar dig av en GT-R, så de skulle förmodligen inte rekommendera en så försiktig inkörning om det inte var nödvändigt.

Ett annat exempel är Honda NSX där motorn faktiskt körs in redan i fabriken. Ingenjörerna har valt att lägga motsvarande ungefär 25 mil på motorn utan att gå över 4.000 r/min. På så sätt kan första ägaren köra på bana direkt. Honda skulle förmodligen inte köra in motorn i fabriken om det inte behövdes.

3. Använd inte farthållaren

Den här punkten kanske inte alla känner till. Farthållaren är förstås till för att hålla rätt fart, och då varieras inte varvtalet. Men det är bättre att variera varvtalet manuellt i en ny motor. Kör inte med konstant hastighet eller varvtal under en lång period, oavsett om det går snabbt eller långsamt.

4. Undvik korta resor

Under den första tiden är det bra om bilen får tid att nå arbetstemperatur. Därför är det bra att undvika korta resor där komponenterna inte hinner bli varma. Tänk på att temperaturmätaren bland instrumenten ”parkerar sig” i mitten så fort temperaturen ligger inom ett visst intervall, så kör gärna en bit till när du ser att motorn nått arbetstemperatur för att vara på säkra sidan.

5. Dra inga släp

Att dra släp utsätter motorn och andra komponenter (som bromsar och däck) för högre belastning, oavsett om det är ett litet släp eller en tung husvagn.

Engineering Explained har flera filmer med bra tips, bland annat fem saker du aldrig ska göra med en turbomotor och fem fel många gör som förstör dubbelkopplingslådan.

Annons
Annons
Rulla till toppen