Livet kan levas bekvämt – med Volvos butler

Bilar är kul, men ibland finns det en del praktiska sysslor som inte är lika roliga. Bilar ska tvättas, tankas och servas. Och de ska...
Annons

Bilar är kul, men ibland finns det en del praktiska sysslor som inte är lika roliga. Bilar ska tvättas, tankas och servas. Och de ska flyttas runt. Tänk om någon fixade allt det här tråkiga till dig?

Precis så har Volvo Cars tänkt och ska därför lansera något som man kallar för en serie av ”concierge-tjänster”. Det ska ske i en pilotundersökning i San Francisco, USA, som riktade sig mot Volvo-ägare som kör nya XC90 och S90.

Djuplodande undersökningar med Volvoägare visar på behov av tjänster som man inte tidigare sett. Mer än 70 procent av kunderna vill ha snabb tillgång till tankningstjänster, medan 56 procent vill att deras bil hämtas upp för service, och 49 procent vill kunna få sin bil framkörd till en annan plats vid behov. I det senare fallet kan det handla om att man kanske kör till vänner för middag, dricker några glas vin och sedan åker hem med taxi. Nästa dag ska bilen hämtas, ännu en gång med taxi. Men tänk om bilen istället står framkörd, framför bostaden?

Undersökningarna som Volvo Cars gjort visar att bilägarna ägnar flera timmar varje vecka åt ”små ärenden”. Det är tid som Volvo vill ge tillbaka till kunderna, för att kunna göra något mera värdefullt.

”Vår inställning är enkel – vi strävar efter att göra livet lite enklare genom att använda oss av den senaste uppkopplade tekniken i en lättanvänd app för smartphones,” säger Anders Tylman-Mikiewicz, chef för konsumenttjänster på Volvo Car Group. ”Vi har en öppen och dynamisk inställning till det här, och välkomnar samarbeten med partners i form av nya och innovativa serviceerbjudanden. Det här är bara början.”

Den pilot-app som Volvo Cars lanserar ingår i den mobila plattformen ”Volvo On Call”. Där ska man se vilka behov bilägarna har. Förfrågningarna kan sedan skickas vidare till olika tjänsteleverantörer, auktoriserade av Volvo Cars. Tjänsteleverantörerna får en digital engångskod som låser upp bilen och gör att den kan flyttas. Efter utfört uppdrag fungerar inte koden längre.

Exempelvis kan en bilrekondare låsa upp bilen, utföra sitt arbete under dagtid, och sedan ställa tillbaka den på parkeringen. Bilägaren lämnar en smutsig bil på förmiddagen men kan efter jobbet hämta en städad bil och tankad bil. Under samma period kan en transportfirma leverera paket och beställningar, exempelvis en matkasse i bilen som blir familjens middag under kvällen.

Volvo Cars nätverk av digitala innovationslaboratorier i Kalifornien, Shanghai och Göteborg fokuserar på att förstå behoven hos bilägarna i ett försök att ytterligare utöka antalet tjänster som erbjuds.

Tack vare Volvo On Call-plattformens skalbarhet kan nya tjänster enkelt läggas till för att så småningom kunna erbjuda en hel rad tidsbesparande tjänster för Volvoägaren.

 

Livet kan levas bekvämt – med Volvos butler
Undersökningarna som Volvo Cars gjort visar att bilägarna ägnar flera timmar varje vecka åt ”små ärenden”. Det är tid som Volvo vill ge tillbaka till kunderna, för att kunna göra något mera värdefullt. Att slippa tanka bilen vore kanske rätt så bekvämt?
Annons
Annons
Rulla till toppen