Efter att ha dominerat rally-VM fyra år i rad drar sig Volkswagen ur leken.
Men vinnarbilen Polo WRC finns kvar – och Volkswagen ser mer än gärna att någon tar över bilarna för att köra VM 2017.
Faktum är att Volkswagen även vidareutvecklat bilen under hösten – med förre världsmästaren Marcus Grönholm som testförare – för att den även fortsättningsvis ska vara vinnarduglig.
”Det är högsta prioritet att bilarna ska tävla även om vi drar oss tillbaka som fabriksstall. Den viktigaste faktorn är att det inte ska kosta oss några pengar”, säger VW-gruppens motorsportchef Wolfgang Durheimer nu till brittiska Autocar.
Bilen ska homologeras för nästa års mästerskap. VW kan också tänka sig att hyra ut personal som varit med och utvecklat 2017 års rallybil. Och man siktar på att ha ett avtal klart i god tid innan VM-premiären i Monte Carlo-rallyt.
Durheimer avslöjar också att racersportvagnen Audi LMP också finns tillgänglig för privatstall med rejäl budget. Efter 18 år på Le Mans – och 13 segrar – avslutade Audi sitt engagemang i WEC-klassen för att i stället satsa på Formula E.
”Det finns intresse för bilen, men det är mer komplext än rallybilarna. Dessa bilar är på en teknisk nivå som är högre än något annat, inklusive Formel 1”, säger Durheimer.
VW har också bekräftat att de sitter i en ledningsgrupp som ska utveckla ett mästerskap för helelektriska rallycrossbilar. VW bygger prototyper för att testa tekniken.