Därför kraschar ”EU-tradarna” på vinterväg

Johan Granlund är vägexpert på WSP. De kortare EU-långtradarna som mäter 16,5 meter löper betydligt högre risk att ställa till olyckor på svenska vintervägar än...
Annons

Därför kraschar
Johan Granlund är vägexpert på WSP.

De kortare EU-långtradarna som mäter 16,5 meter löper betydligt högre risk att ställa till olyckor på svenska vintervägar än de ”långa långtradarna”, som mäter 25,25 meter. Det skriver Ny Teknik och hänvisar till en studie från Chalmers.

Den korta hjulbasen är en av anledningarna till att lastbilen viker sig, får sladd eller fastnar i uppförsbackar. Johan Granlund, som är vägexpert på WSP, vill att myndigheterna börjar skilja ut EU-tradare i olycksstatistiken och att begränsningen för längden på dragbilarna tas bort.

”Det är inte rimligt att vi tillåter så dålig halkbekämpning, att Europas vanligaste fjärrtransportekipage inte kan göra ett vanligt körfältsbyte utan att riskera att vikas ihop som en fällkniv. Den typ av datorsimuleringar vi har gjort bör utvidgas som ett steg i att noggrant utvärdera lämpligt gränsvärde på lägsta tillåtna vägfriktion”, säger han till Ny Teknik.

Annons
Annons
Rulla till toppen