Vad sägs om 114 hk extra i din Volvo?

Att få några hästar extra i sin motor är alltid trevligt. Men vad sägs om att öka toppeffekten med mer än 100 hk i en...
Annons

Att få några hästar extra i sin motor är alltid trevligt. Men vad sägs om att öka toppeffekten med mer än 100 hk i en Volvo T2? Originaleffekten i exempelvis en Volvo V40 T2 är 122 hk och 220 Nm, men med motoroptimering från BSR i Växjö ökar de siffrorna till 236 hk och 360 Nm!

BSR kan även ge motsvarande optimering till T3-motorn (med 153 hk och 250 Nm) samt T4-motorn (anges till 190 hk med 300 Nm). Effektökningen blir densamma på T3 och T4, alltså 236 hk och 360 Nm.

Nu kan man ju undra hur det är möjligt att nästan fördubbla antalet hästkrafter i T2-motorn. Men tittar vi på BSR:s effektmätning av originalmotorn ser man att Volvos ingenjörer valt att i princip hugga av effektökningen över 3.600 rpm på T2-modellen. På liknande sätt avslutas effektökningen vid 4.100 rpm på T3-motorn. T4-motorn har en mera ”normal” effektkurva men även där väljer man att sänka turbotrycket vid högre varvtal.

En inte allt för avancerad gissning är att Volvo valt att bygga T2- och T3-motorerna på samma mekaniska sätt som T4-motorn, men bara skruvat ner effekten med hjälp av styrprogrammet för att skapa en skillnad mellan modellerna.

BSR:s motoroptimering till Volvos VEA-bensinmotorer gäller för årsmodell 2015 och framåt. Sedan tidigare har BSR även tagit fram chipstrim till dieselmotorerna i VEA-familjen.

När BSR tog fram motoroptimeringen till dieselmodellerna D2, D3, D4 och D5 berömde man Volvo för den robusta konstruktionen och det fina styrsystemet som Denso och Volvo utvecklat. Samma sak gäller för bensinmotorerna i VEA-familjen.

Trimsatserna till Volvos VEA-modeller går att köpa hos BSR:s återförsäljare, där man hjälper till med installationen. Eller så görs överföringen av den nya programvaran av bilägaren själv med hjälp av BSR:s PPC-enhet. Om så önskas går det att i efterhand ta bort och lägga till motortrimmet igen. Motoroptimeringen påverkas heller inte av att Volvos verkstäder skulle till exempel göra en programuppdatering vid service, då går det att lägga tillbaka ”chiptrimmet” i efterhand. Priset för motoroptimeringen är 5.900 kronor.

 

Vad sägs om 114 hk extra i din Volvo?
PPC-enheten från BSR går att låna (gratis) eller köpa för 2.000 kronor. Instrumentet pluggas in i bilens diagnosuttag, sedan kan motoroptimeringen laddas in i bilens motorstyrning. Chiptrimmet går även att ta bort, på samma sätt.
Annons
Annons
Rulla till toppen