Robert Collin sågar vinterdäckslagen: "Livsfarlig”

Vinterdäckslagen gäller visserligen tunga fordon, men bara "vid vinterväglag" och bara drivaxlarna. Robert Collin skriver på SVT Opinion att lagen är "farlig för liv och lem och en nationalekonomisk katastrof".

Vinterdäckslagen måste skärpas, anser Robert Collin. Foto: Pär Brandt

Just när vi trodde att våren var här, drar ett snöoväder dragit fram över Sverige. Och som alltid blir det kaos på vägarna. Detta trots lagen om vinterdäck som gäller från den 1 december till den 31 mars – vid vinterväglag. Och som även gäller tunga fordon.

Problemet är, skriver Robert Collin på SVT Opinion, att vinterdäckslagen för tunga fordon bara gäller bara drivaxlarna. Mönsterdjupet ska vara minst 5 mm på alla lastbilens däck – dock gäller inte mönsterdjupet släpvagnen, där räcker det med 1,6 millimeters mönsterdjup på sommardäck.

"Är det här en bra lag? Nej, den är usel. Tandlös. Farlig för liv och lem. Och en nationalekonomisk katastrof", skriver Robert Collin, bilreporter på Aftonbladet. 

Lastbilarna kör helt lagligt, men de kör av vägen för att de inte kan styra i snön med sommardäck och släppen sladdar i diket av samma anledning.

Vinterdäckslagen måste skärpas, anser Collin.

"Först måste tillägget "vid vinterväglag" tas bort", skriver Collin. "Polisen kan inte stoppa bilarna vid gränsen, även om väderprognosen talar om snökaos ett par timmar senare."

Lagen måste dessutom, enligt Collin, inkludera de styrande framhjulen, då drivhjulslagen visserligen innebär att lastbilarna inte kör fast i backar, men den hjälper inte mot dikeskörningar.

Till sist måste lagen även gälla släpvagnarna, anser Collin.

"Så svårt kan det väl inte vara att förstå? Vanligt folk förstår ju. Men tydligen inte politiker och tjänstemännen på Trafikverket", avslutar Collin. 

Håller du med?

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag håller med – skärp vinterdäckslagen!
564
18