Officiell: Jaguar E-Pace siktar rakt på BMW X1 och Audi Q3

Officiell: Jaguar E-Pace siktar rakt på BMW X1 och Audi Q3

Jaguar har visat upp nya suven E-Pace, som är en storleksklass mindre än F-Pace och som därmed utmanar BMW X1 och Audi Q3. Det här är en bilklass som växer snabbt i hela världen och konkurrensen är tuff – detta kan mycket väl bli Jaguars mest sålda modell.

För första gången sedan den utskällda X-Type-modellen lanserar Jaguar en modell med framhjulsdrift. Men det är bara instegsmodellen med en 2,0-liters dieselmotor på 150 hästkrafter som driver med famhjulen. Alla andra motoralternativ har fyrhjulsdrift och en niostegad automatlåda.

Köparna kan också välja mellan starkare dieselmotorer på 180 och 240 hästkrafter samt bensinmotorer på 250 eller 300 hästkrafter. Motorerna ingår i Jaguar/Land Rover-koncernens egenutvecklade motorfamilj Ingenium.

En nackdel är vikten: Jaguar E-Pace bygger på samma plattform som den större Land Rover Discovery Sport och väger in på 1.700 kilo. Det är betydligt mer än konkurrenterna – Audi Q3 väger 140 kilo mindre med 150-hästars dieselmotor, framhjulsdrift och manuell låda, medan BMW X1 väger 195 kilo mindre med bakhjulsdrift, 150-hästars dieselmotor och manuell låda.

Enligt Jaguar ska modellen dock ha riktigt bra offroadprestanda – något som annars brukar vara förbehållet koncernsyskonet Land Rover.

Jaguar skryter också om all ny teknik i E-Pace, som går att få med digitala instrument, upp till fem USB-uttag, trådlöst nätverk med 4G-uppkoppling, infotainmentsystem med 10-tums pekskärm, ljudsystem från Meridian, adaptiv farthållare med kökörningsassistent, parkeringsassistent, Matrix LED-strålkastare och Apple Watch-app.

Vid sidan om E-Pace ska Jaguar också börja sälja den helt eldrivna suven I-Pace inom några månader.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här ser riktigt bra ut. Snygg design, Jaguar!
99
20