Premiär för Porsche Cayenne Turbo med V8 och 550 hk

Tredje generationen Porsche Cayenne kommer nu som Turbo med 550 hästkrafter och 770 Nm. Så här mycket kostar den i Sverige.

Den nya V8-motorn på fyra liter i Porsche Cayenne Turbo har dubbla turboaggregat och ger en effekt på 550 hästkrafter – 30 hästkrafter mer än i föregångaren. Vridmomentet på 770 Nm är 20 Nm mer än i föregångaren.

Porsche Cayenne Turbo accelererar till 100 km/h på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono-paketet) och toppar 286 km/h. Förbrukningen ligger enligt Porsche på 11,7–11,9 l/100 km beroende på utrustning.

Den nya motorgenerationen har avgasturboaggregaten placerad inne V:et mellan cylindrarna vilket förkortar vägen mellan förbränningsrummen och avgasturbon. Det gör att motorn reagerar snabbare och ger högre motoreffekt. Den nya motorn är också mer kompakt i sin uppbyggnad vilket innebär att den kan monteras lägre. Det sänker tyngdpunkten och ger bättre styregenskaper.

Cayenne Turbo har ett lättviktschassi, ny trekammars luftfjädring samt aktivt stötdämparsystem (PASM). Att modellen erbjuds med olika däcksstorlekar, standard 285/40 fram och 315/35 bak, är ett koncept hämtat från sportbilar och ger bättre kraftfördelning.

Cayenne Turbo skiljer sig från andra Cayenne med bland annat sin dubbla rad ljusdioder.

Med sex möjliga inställningar kan markfrigången justeras manuellt, men den kan också kontrolleras via fem olika körprogram. Fyrhjulsstyrning och elektrisk antikrängsystem med ett 48-volts elsystem är tillval.

En nyhet för modellen är adaptiv takspoiler. Beroende på position ökar marktrycket, och i luftbromsläget förkortas bromssträckan från högre hastigheter. Vid maximal inbromsning från 250 km/h är bromssträckan två meter kortare än tidigare. Det aerodynamiska systemet kompletteras med nyutvecklade prestandabromsar, Porsche Surface Coated Brake, som är standard.

Designmässigt ser vi ett framparti med LED-strålkastare och nattetid särskiljer sig nya Turbo med sin dubbla rad av ljusmoduler. Från sidan utmärks Cayenne Turbo av 21-tumsfälgar och breddade hjulhus med lackerade hjulhuskanter.

Baktill skiljer de två dubbla avgaspiporna Cayenne Turbo från andra modeller. Detaljer på dörrarna och den bakre kjolen är lackerade i bilens färg.

Interiört hittar vi bland annat ett 710-watts ljudsystem, sportstolar med 18-vägsinställning och integrerade nackskydd á la 911. Alla säten och multifunktionsratten i Turbodesign är uppvärmda som standard, och det är ju trevligt, när prislappen i Sverige börjar på 1.385.000 kronor.

Cayenne Turbo har 21-tumsfälgar som standard och olika däckdimension fram och bak.

Många av bilens funktioner kan skötas från pekskärmen.

Cayenne Turbo har aktiv takspoiler.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Cayenne är min drömsuv.
65
72